Nordmenn ønsker sunnere mat langs veien

+
Circle K har utvidet varesortimentet med sunnere matvarer som salater, fiskeburgere, vegetarburger og smoothies. I tillegg videreutvikles en rekke matretter for å få ned mengden salt, sukker og fett. Ambisjonen er å ha det sunneste alternativet langs veien.

Halvparten av alle nordmenn ønsker seg et sunnere og grønnere mattilbud langs veien. Nesten 4 av 10 oppgir at de synes det er for vanskelig å velge sunne alternativer når de handler på bensinstasjoner i dag.

Det viser en undersøkelse utført av YouGov på oppdrag for Circle K. Ifølge Norske Spisefakta 2018 stopper godt over 800 000 mennesker på en bensinstasjon for å kjøpe mat, og forventningene til menyen er høyere, grønnere og sunnere enn før.

– Folk handler mat ute i mye høyere takt enn før, og undersøkelser viser at de forventer et større og mer variert mattilbud. I dag får vi flere spørsmål om næringsinnholdet i maten vi selger, enn tekniske spørsmål om bilen de kjører, sier Einar Valbjørn Heisum, daglig leder ved Circle K på Økern i Oslo.

Sunnhetsavtale

I 2018 signerte KBS-bransjen intensjonsavtalen mellom næringslivet og myndighetene for et bedre kosthold. Forbruket av salt, sukker og skadelig fett skal reduseres, og forbruket av frukt og grønt, sjømat og grove kornprodukter økes.

– Små endringer kan ha stor effekt på nordmenns folkehelse, og bransjen er klare til å brette opp ermene og bidra. Derfor er det naturlig at vi slutter oss til samarbeidet for å hjelpe nordmenn å bli sunnere, uttalte direktør for Virke KBS Torstein Schroeder i den forbindelse.

Et konsept som faller i smak hos alle

Sunnhetsavtalen og en dobling av ladestasjoner er to milepæler for Circle Ks ambisjon om å lede det grønne skiftet langs norske veier.

– Vi forblir et viktig stoppested langs norske veier, og alle som besøker oss på Økern skal oppleve at det vi tilbyr i dag er dramatisk annerledes enn for bare noen få år siden. I tillegg til at vi har langt flere sunnere alternativer i dag enn tidligere, har vi også mye mer fokus på å tilby et konsept som faller i smak hos alle. Enten det er produkter som tar hensyn til allergikere, produkter uten svinekjøtt, eller alternativer for vegetarianere og veganere, sier Heisum.

Circle K har utvidet varesortimentet med sunnere matvarer som salater, fiskeburgere, vegetarburger og smoothies. I tillegg videreutvikles en rekke matretter for å få ned mengden salt, sukker og fett. Ambisjonen er å ha det sunneste alternativet langs veien.

Allerede i 2017 vant Circle K på Økern NM i sunn fastfood. Konkurransen blir arrangert for sjette gang inneværende sommer, og vil pågå frem til 20. august. Det er en konkurranse for alle som serverer raske måltidsløsninger til folk på farten. 

Her finner du Helsedirektoratets guide med enkle tips til hvordan du kan tilby sunn mat til folk på farten.

ANNONSE