Nye trender som påvirker konsumet av alkoholfri drikke
Det er alltid interessant å registrere nye trender som har en innvirkning på hva vi som forbrukere velger av mat og drikke. Nye produkter lanseres kontinuerlig. Enkelte opplever suksess mens andre forsvinner raskt fra menyene. Hvilke trender er det da som bestemmer dette akkurat nå?
Ett av de selskapene som har en særlig forutsetning til å mene noe om dette er Tetra Pak, en av verdens ledende leverandører av drikkeemballasje. I en nylig publisert rapport fra selskapet som tar for seg aktuelle trender for stilldrikker, det vil si drikke ute alkohol, pekes det på seks sentrale tendenser.
Berikede produkter
Plantebaserte og berikede produkter, det vil si produkter som er tilsatt for eksempel vitaminer, har hatt en betydelig økning de siste årene, og det forventes også en betydelig økning i dette segmentet i årene som kommer. Tetra Pak stipulerer en årlig økning i forbruket på 14,3 % frem til 2028.
Det er flere forklaringer på dette. Mange ønsker laktosefrie alternativer og ser etter plantebaserte produkter, og et økende antall forbrukere velger produkter som man oppfatter kan gi en helsemessig gevinst. Opprinnelig var mange av produktene innenfor denne kategorien soyabaserte. Nå er stadig flere basert på bl.a. havre, mandler, hvete eller potet.
Kaffe + brus
I det amerikanske markedet har bruskonsumet hatt en liten nedgang de siste 5 årene, men ferdige kaffedrikker har hatt en økning i det samme tidsrommet. I 1921 ble Cola Cola med kaffe lansert – både med og uten sukker. Pepsico har gjort det samme, noe som viser at disse betydelige aktørene har en sterkt tro på kombinasjonen brus/kaffe i årene som kommer.
Helse og velvære
Drikke er i mange sammenhenger en god kilde til energipåfyll, det er bare å se på utbudet av ulike typer energidrikker som er tilgjengelig. Ifølge Tetra Pak vil vi se en betydelig utvikling innenfor dette området, men ikke bare når det gjelder drikker som skal gi oss energipåfyll. Det eksperimenteres allerede med drikker som også skal hjelpe oss til å slappe av og bidra til god restitusjon, og ulike typer krydder og urter er viktige ingredienser i den forbindelse.
Videre vil vi se en økning av drikker som inneholder probiotika og andre stoffer som er godt for immunforsvaret. Du finner det allerede i flere fermenterte drikker som kombucha.
Ut med sukker
En av de største endringene innenfor dette markedet de siste årene, er overgangen fra sukkerholdig til sukkerfritt. Også dette har flere årsaker. En ting er at mange forbrukere ønsker å unngå sukker. Noe annet er at flere og flere nasjoner planlegger å skattlegge sukkerholdige drikker for på den måten å redusere forbruket av sukker. Sukker brukes også ofte i kombinasjon med ulike søtningsmidler for å få en «riktig» smak. Det reduserer da mengden sukker, og med det et mulig avgiftsgrunnlag når og hvis sukkerinnhold skal avgjøre eventuelle sukkeravgifter. Det har også en innvirkning på pakningsstørrelser. Mindre innhold gir mindre mengde sukker pr. enhet.
Syrlig og godt
Om sukker er på vei ut, så kan det se ut som om syrlige smaksopplevelser favnes stadig sterkere av nye forbrukergrupper. Mange foreldre velger gjerne kombucha for sine barn i stede for brus. Og kombucha er også et friskt og smakfullt valg for voksne forbrukere opptatt av sunnhet og helse. Vi ser da også stadig flere kombucha-varianter på et økende antall menyer.
Nye smakskombinasjoner
Som den siste trenden i Tetra Paks oversikt, fremheves interessen for nye smakskombinasjoner. Se bare på hvor mange typer drikke som kombinerer hylleblomst eller hibiscus med andre eksotiske smaker. Og det er nettopp de eksotiske smakene vi som forbrukere er på jakt etter, ifølge Tetra Pak.
Urter og krydder gir uendelige varianter, og kombinert med eksotiske frukter som granateple, kokos eller papaya får man som forbruker en smak av noe spennende og annerledes i en travel hverdag.
De eksotiske smakene er også noe som vektlegges stadig sterkere i utviklingen av nye mocktailsvarianter.