Bedre planlegging med KI

Kunstig intelligens har allerede vært med oss en stund, men vi er likevel bare i startfasen av hva teknologien kommer til å gjøre med bransjen vår.

Allerede i 2019 – som er veldig lenge siden i internettsammenheng – var KI en naturlig del av utdanningen ved den verdenskjente hotellhøyskolen École Hôtelière de Lausanne (EHL) i Sveits.
– Det oppleves både futuristisk og abstrakt, sa studenten Angelica Fuchs til svenske Besöksliv den gang. Men selv da var det tydelig at KI ville komme til ta over typiske repetitive oppgaver i serveringsbransjen, slik at bransjepersonalet kunne konsentrere seg mer om gjestepleie.

Bedre på menyutvikling

I fjor sommer skrev vi om forsøk med KI som oppskriftskreatør. Den gang ba World of Vegan om hjelp til å skape nye, veganske oppskrifter – som nær alle endte ganske ille. Men andre har hatt hellet – og Chat GTP – med seg. Brödrenas – som er en av nabolandets restaurantkjeder – fikk KI-hjelp til å «lande» en ny hamburger til menyen. Her var det ikke bare smak og utseende som skulle sitte, men også pris, kjøkkenkapasitet og plass i trendbildet. Ifølge daglig leder Simon Wanler ble det endelige resultatet skikkelig enkelt, og skikkelig bra.

I fjor høst kunne vi også lese om KI-grillen som griller perfekt biff på tre minutter. Grillen Perfecta fra selskapet Seer Grills er riktignok rettet mot hjemmemarkedet, men vi må regne med at utstyrsleverandørene til servering følger nøye med.

Forsmak på destinasjon

En annen morsom greie som vi snart – og sannsynligvis – vil se mer av er bruk av generativ AI i forbindelse med ulike reisemål. Så når familien sitter hjemme foran storskjermen – eller med VR-brillene – og skal bestille neste års feriereiser, vil de ulike destinasjonene kunne tilby en digital, KI-generert «forsmak» på hvordan besøket vil bli basert på bestillernes preferanser, økonomi, antall og alderssammensetning.

ANNONSE