Middelhavsmat frister mest ifølge undersøkelse

Ifølge Tickets Kantar SIFO-undersøkelse foretrekker de fleste av oss middelhavsmat og det beste matlandet å besøke er Italia, slår undersøkelsen fast. Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede

Frankrike kommer på andreplass på listen, tett fulgt av Spania og Hellas. Matlandet som frister oss minst er England, som bare 4 prosent foretrekker.

– At Italia vinner overlegent som det beste matlandet er ikke overraskende. Italiensk mat er fast innslag i vår egen hverdagsmat. Pizza og pasta er alltid populært – og spesielt pasta har «tatt litt av» etter mange spennende pastaoppskrifter på sosial medier. Selv om italiensk mat er velkjent for oss, er det selvfølgelig ingenting som slår å spise den i Italia, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Italia skårer høyest

Maten på ferien har ofte stor betydning for den totale opplevelsen av reisen. Nordmenn er veldig enige om hvilket som er det beste matlandet - hele 62 prosent oppgir Italia. Et godt stykke bak kommer Frankrike (34 prosent) etterfulgt av Spania (25 prosent) og Hellas (23 prosent). Fish and chips, puddings and pies er det vi ønsker oss minst – kun 4 prosent foretrekker engelsk mat.

Ulike preferanser

Men det er forskjeller i preferanser, og både kjønn og geografisk tilhørighet slår ut på statistikken. Eksempelvis er det flere kvinner enn menn som oppfatter Hellas som det beste matlandet å besøke (hhv. 29 % mot 17 %)
Det er også interessant å registrere at det er flere i Sør/Vest Norge som foretrekker Frankrike som matland (39 prosent), mens folk i Oslo og omegn foretrekker Italia (62 prosent). Undersøkelsen viser også at det er til dels betydelige forskjeller mellom ulike aldersgrupper i forhold til hvilket etnisk kjøkken man rangerer som det beste.

Beste matland ifølge undersøkelsen

1. Italia, 56 prosent
2. Frankrike, 34 prosent
3. Spania, 25 prosent
4. Hellas, 23 prosent
5. Thailand, 14 prosent
6. Tyrkia, 7 prosent
7. USA, 6 prosent
8. Tyskland, 5 prosent
9. England 4 prosent
10. Annet land, 7 prosent
11. Usikker, vet ikke, 15 prosent

Kilde: Tickets Kantar SIFO-undersøkelse, riksrepresentativt utvalg. Maks tre svaralternativ mulig

ANNONSE