Nye måter å tenke merkevarer på

+
Artikkelforfatteren spår at det kun er et spørsmål om tid før "ghost kitschens" blir vanlig i Norge.

Det at varemerker og faktisk produksjon er adskilt, har vi blitt vant til fra mange bransjer. Som oftest ser vi «Designed by…» på ting vi kjøper, der vi tidligere så «Made in…». Nå er denne trenden på full fart inn i serveringsbransjen.

Og vi snakker ikke om inventar eller råvarer til kjøkkenet; vi snakker hele restaurantkonsepter. Som vi skrev i artikkelen om amerikanske Ghostburger og Wow Bao, var takeaway på vei til å bli en egen trend allerede før korona. Og at pandemien – ifølge trendanalytikerne – kun akselererte en bransjevridning som allerede var i gang; nemlig etableringen av heldigitale serveringskonsepter kun basert på takeaway, og hvor kjøkkenkapasitet leies der konseptet ønsker å være til stede.

Internasjonal serveringsaktør uten restaurant

Her på den europeiske siden av dammen er det franske Taster som «hot» for tiden. Anton Soulier, som utvikler Taster-prosjektet, har nettopp fått hentet inn 66 millioner kroner ekstra i tillegg til startkapitalen på 42 millioner. Taster har for øyeblikket fem ulike matkonsepter – basert på blant annet koreanske, hawaiiske og vietnamesiske menyer – som alle leverer takeaway fra «ghost kitchens» i Paris, London og Madrid. Et «ghost kitchen» er ganske enkelt tilgjengelig storkjøkkenplass der det måtte passe. Det kan være på en etablert restaurant på en tid av døgnet da kjøkkenet ikke er i ordinær drift, eller det kan være rene storkjøkken bygget for utleie på time-, dags, eller månedsbasis. Det siste blir mer og mer vanlig i USA, og har nå også kommet til Europa. En av bedriftene som har spesialisert seg på slik utleie heter CloudKitchens. Dette «skykjøkkenet» ble etablert av en herre ved navn Travis Kalanick, som ikke bare er en av verdens rikeste menn, men også gründeren bak Uber. Og vi kjenner jo igjen Uber-tankegangen i CloudKitchens.

En ny bransjehverdag

Anton Soulier har egne kjøkkenmannskaper på plass på de ulike «spøkelseskjøkkenene» i Frankrike, England og Spania. Men vi må nok regne med at også dette er kapasiteter som i fremtiden vil bli leid inn på timebasis. Vi kan like det eller ikke, men bransjen vår står nok foran store endringer i årene som kommer.

 

ANNONSE