Klart for årets juleøl

– Godt juleøl skal lukte jul, konstaterer bryggerimester Rune Skuland hos Aass Bryggeri. SMAKmagasinet møter bryggerne ved Drammenselva midt i sesonginnspurten.

Det er ennå en stund til jul, men for landets juleølbryggere har det vært jul i mange måneder allerede. SMAKmagasinet besøker Aass Bryggeri i Drammen, for å sjekke status. Vi blir tatt imot av produktansvarlig Leif Eliassen, som raskt geleider oss videre til selve bryggeriet. Bryggerimester Skuland er dypt inne i siste bryggefase, og må følge prosessen fra minutt til minutt. På vei inn til tankene med juleøl møter vi en svenskregistrert lastebil, i ferd med å losse verdifull malt.
– Mange bryggerier kjøper malt fra Tyskland. Vi får vår fra Sverige. Kortere vei, mindre transport, bedre for miljøet, kommenterer Leif Eliassen.

Masse smak og fylde

– Mye brodd, egenartet aroma, god fylde og riktig sødme kjennetegner et godt juleøl, forklarer bryggerimesteren fra bryggeriets kontrollrom, der gjæring og smaksutvikling overvåkes med matematisk nøyaktighet.
– Det er et øl som skal kunne nytes over tid, samtidig som det skal passe godt til tung og smaksrik julemat. Det skal smake tydelig av humle, uten å være beskt. Samtidig skal ulike gjærsorter sette hvert sitt unike preg på det totale smaksbildet. Vi snakker egentlig om flere ulike smaker som skal harmonisere med hverandre, for så å gå opp i en høyere enhet. Dette, på en basis av godt vann, borger for et vellykket sluttprodukt. Og godt vann; det har vi nok av i Drammen.

Jul i mars

– Vi har planlagt årets juleøl siden februar, forteller Leif Eliassen til SMAKmagasinet.
– Og vi begynte bryggingen i mars, skyter Rune Skuland inn.
– Skikkelig juleøl krever solid lagring, for å trekke frem alle smakene fra de mange råvarene.

Fjorårets juleølvarianter fra Aass vakte åtgaum hos de fleste smakspaneler, noe juleproduktene fra Drammensbryggeriet bruker å gjøre. Lenge har de vært blant landets største leverandører på nettopp juleøl, både i dagligvare- og serveringsbransje. Mye av æren for sistnevnte skal Juleøl Premium ha, som med sine 6,5 prosent har styrke nok til å bære en stor og omfattende smakspallett.

Jul i oktober

30. oktober er salgsstart for årets juledrikk. Teamet på Aass satser på å skape enda større bølger i årets sesong.
– Selv om fjorårsølet ble godt mottatt, så vi selv at enkelte varianter kunne bli enda bedre. Så nå holder vi på å skape det komplette juleølet, til glede for gamle og nye entusiaster, slår bryggerimester Skuland fast.

Jul i bil

Alkoholfritt øl tar en stadig større del av ølmarkedet, så også ved juletider.
– Ethvert utested med respekt for seg selv må i dag by på et bredt spekter av alkoholfrie øl. Derfor hører også JuleUten hjemme på julemenyen. Kanskje særlig i år, siden julebordsesongen vil se ganske annerledes ut enn det vi er vant til, filosoferer Leif Eliassen.
– JuleUten brygges på de samme råvarene som alkoholholdig øl, men selve prosessen blir annerledes. Derfor bruker vi mye malt, for å skape den riktige sødmen og fargen. Det er et fullverdig juleøl, som absolutt gjør jobben ved siden av ribbe og pinnekjøtt, avslutter Rune Skuland.

ANNONSE