Mother India jubilerer: 25 år med indisk atmosfære og eksotiske smaksopplevelser
- Det har vært fantastisk morsomt å forme Mother India til den restauranten den er i dag, 25 år etter etableringen, sier Sarita Sehjpal. Sammen med broren Raj Sharma og med god hjelp fra resten av familien, har hun bygget opp Mother India til å bli en institusjon i Kristiansands rike restaurantflora.
Nede i de hvelvede kjellerlokalene, bare en trapp ned fra Kristiansands travle hovedgate Markens, finner du dette spisestedet, som ble kåret til byens beste i 2019.
To tonn interiør
SMAKmagasinet møter Sarita for en kaffeprat en lørdag formiddag et par timer før åpning. Det er ennå stille i de smakfulle lokalene, som er innredet med lys, farger og dekorasjoner som umiddelbart gir assosiasjoner til indisk kultur.
- Mannen min og mor reiste til India for å finne møbler og interiør høsten 1994, og de kom tilbake med to tonn! Hele familien ble så invitert ned i lokalene. Vær så god! Plasser alt dette, var beskjeden! Sånn sett har alle i familien vært med på å sette sitt preg på restauranten som møter deg i dag, smiler Sarita.
Et italiensk mellomspill
Men la oss skru klokken litt tilbake. Det hele startet med at søsknene Sarita og Raj så store muligheter for en ekte indisk restaurant i Kristiansand. Det var ikke et slikttilbud i byen på det tidspunktet, og tiden virket moden for akkurat dette.
- Vi ønsket også å være først ute. På den måten kunne vi sette en standard for den kvaliteten vi ville ha, forteller Sarita.
- I 1993 begynte vi aktivt å søke etter egnede lokaler. På høsten kom vi over en italiensk restaurant som skulle selges. Vi syntes beliggenheten var bra, og vi kjøpte den med det for øye at vi etter hvert skulle omgjøre dette til en indisk restaurant. Det var jo også mye læring i denne prosessen. Vi kunne jo ingen ting om restaurantdrift ... Men hele familien var engasjert i prosjektet og sto på!
Innsatsen ga gode resultater. Driften gikk etter hvert meget bra. Jeg diskuterte dette med Raj, som på det tidspunktet var i USA for å sluttføre sin økonomiutdannelse. Konklusjonen ble at vi fortsatte med den italienske restauranten og heller så etter et nytt lokale for en indisk restaurant. I oktober 1994 fant vi de lokalene vi har nå, og fredag 13. januar 1995 var det offisiell åpning. Til tross for at vi ikke hadde markedsført oss, var det kø da vi åpnet dørene!
Å se hver enkelt gjest
- Det har vært fantastisk gøy fra første dag, men det hele har jo også vært en stor porsjon galskap. Og selvfølgelig har vi gjort feil underveis! Men vi har lært av feilene våre, understreker Sarita.
- Jeg er for øvrig glad for at jeg ikke har så lang utdannelse. Det har gjort at jeg har taklet det å ta risiko uten å analysere i det uendelige. Man må tørre å prøve! Så kan det selvfølgelig gå galt en gang imellom. Av og til er det jo bare slik at alt som kan gå galt, det går galt! Da gjelder det å huske på at de feilene du gjør, også gjør det mulig å bli enda bedre, sier Sarita.
- Og en av de tingene vi har lært, er at det alltid skal være en fra familien til stede i restauranten. Vi ønsker å gi gjestene våre en minneverdig og flott opplevelse når de besøker oss. Du skal føle deg velkommen og verdsatt som gjest fra det øyeblikket du kommer inn døren. Da er de små detaljene avgjørende. Alt det grunnleggende er på plass, men det å se hver gjest og innfri den enkeltes forventninger er det som skaper det lille ekstra. Vi ønsker å vise at vi legger sjela vår i det vi byr på, og det tror jeg også gjestene våre forstår.
Lojale kunder
Som alle andre var også Mother India sterkt påvirket av koronaviruset. Stengte dører skapte store utfordringer for hele Restaurant-Norge.
- Men utfordringer må løses! Vi visste jo ikke om nedstengningen ville vare i to, tre eller fem måneder. Likevel var vi fast bestemt på å ha et tilbud til kundene våre. Ned i restauranten kunne de ikke komme, men vi kunne tilby takeaway som vi leverte ut i døren. Da ble det i alle fall noe, og vi kunne også ha noen av kokkene i arbeid istedenfor å permittere alle. Tanken bak dette var at vi skulle være i bevisstheten til kristiansanderne – også under denne krevende tiden. Det mente vi ville være en fordel den dagen vi kunne åpne opp igjen.
- Responsen på dette var fantastisk god. Det betydde utrolig mye at folk støttet opp om oss i de utfordrende månedene på vårparten hvor Norge stengte ned, noe vi er veldig takknemlige for.
Autentiske smaker
Det er mange som lovpriser de gode smakene i rettene du får servert på Mother India.
- Vi har da også jobbet grundig med å finne frem til autentiske og smakfulle menyalternativer som gir en fornemmelse av hva det indiske kjøkken representerer, forteller Sarita.
- Vi har selvfølgelig gjort justeringer underveis, men noen av rettene på menyen er de samme som da vi åpnet. Vi får ikke lov å bytte dem ut! Men det å komponere nye retter er utrolig spennende! Det å finne de gode krydderkombinasjonene og lage de smakfulle marinadene er utrolig givende! Jeg er også glad for at vegetarrettene på menyen får større oppmerksomhet fra stadig flere gjester. På dette området står det indiske kjøkken i en særstilling. Bruk av grønnsaker og krydder er også en viktig del av totalopplevelsen i svært mange av våre retter, og dessuten handler det om kryddermagi i alle rettene, ler Sarita. Ikke minst gjelder dette vår egen Butter Chicken. Den retten er vi stolte av! Den får mange gode tilbakemeldinger, og den passer utmerket sammen med vårt egenkomponerte jubileumsøl.
Ta gjerne turen innom for å oppleve noe av det vi har å by på i jubileumsåret, sier Sarita Sehjpal.
- Jeg kan love deg en varm indisk atmosfære og ekte indiske gjestfrihet!
--