Nytt nummer av SMAKmagasinet

Les lederen til Stig W. Jørgensen fra årets andre utgave av SMAKmagasinet, som vil bli sendt til våre abonnenter denne uken.

En knapp måned etter at forrige nummer av SMAKmagasinet kom i midten av februar, ble serveringsbransjen snudd på hodet. Det ferske nummeret bærer preg av situasjonen vi står oppe i.

Er du ikke abonnent av papirutgaven av SMAKmagasinet, men ønsker å bli det?

Dette kan du lese om det nye nummeret

I SMAKmagasinet 2.2020 får du råd fra en gestaltterapeut, og du kan lese om Domino's Pizzas suksess med hjemlevering, Sabrura som gjør det bra med hjemlevering og take-away, kokker som sprer det kulinariske budskap på sosiale medier og om hvordan Kaosgruppen ser koronakrisen som en mulighet til å restarte virksomheten. 

Du kan også lese historien om hvordan ølet ble oppdaget, Fish'n Chips-suksess for Findus, Masalamagic – gode smaksopplevelser fra det indiske kjøkken, matpakkebarnehager vs. fullkostbarnehager, Årets kjøkkensjef Christer Rødseth, kaffe-NM 2020, Stroh – marinedrikken fra Østerrike, årets vårtrender innen vin, turen til kokke-OL i Stuttgart med lærlinger, Mochi – japansk iskremkonfekt fra Hennig-Olsen Is, den økte interessen for tangprodukter, vegansk yoghurt fra ølrester, BrewDogs alkoholfrie barer, norsk mathvete og landbrukspolitikk, sammenhengen mellom tekstur og metthetsfølelse, The Vegetarian Butcher, en mulig emballasjerevolusjon, gode arbeidssko for serveringsnæringen og økt matlyst hos eldre med digitalt verktøy. 

Les lederen nedenfor.

En utfordrende tid

Vi er alle berørt av koronapandemien. Dette er en dyptgående krise som skaper store utfordringer både økonomisk og menneskelig. Disse utfordringene må vi alle forholde oss til. For mange er usikkerheten vanskelig, og mange av spørsmålene vi stiller oss i disse tider er det ingen fullgode svar på – enda!

Da er det spesielt viktig at vi fokuserer på de viktige tingene. For det første må vi alle gjøre vårt for å begrense smittespredningen og med det bidra til å bekjempe pandemien. For det andre må vi ikke tape av syne at vi en dag skal tilbake til en normal hverdag.

Både reiseliv og serveringsnæring er rammet hardt. Bestillingene er borte, og kanselleringer er plutselig blitt det normale. Da er det fantastisk å se at noen evner å mobilisere sin kreativitet og sin energi på å finne nye løsninger. Det skaper positiv energi i en vanskelig tid.

Enkelte har snudd seg rundt og satser på matlevering, slik som Domino's og Sabrura. Les mer om det i SMAKmagasinet. Andre byr på seg selv og sin kunnskap i form av nettbaserte kurs og tips.

Sebastian Engh er en av disse. Da han måtte stenge dørene på sin gourmet-restaurant Curtisen, startet han med direktestrømming av matlagingskurs for distriktets barneskoleelever. 

Når utfordringene står i kø, er det ikke så enkelt å vite hvordan man beholder humøret og takler de praktiske utfordringene. Da kan det være nyttig å få noen innspill på akkurat det.

Vi utfordret gestaltterapeut Jhoana Wage Selmer til å komme med noen konkrete tips i den sammenheng. 

I skrivende stund er vi alle forent i kampen for å bekjempe koronaviruset. Dette er en utfordring vi må løse sammen. Jeg er overbevist om at vi klarer dette, og at vi igjen skal bidra til at serveringsnæringen skaper gode møteplasser for fellesskap og glede.

Alt godt til dere i en krevende tid!

– Stig W. Jørgensen

ANNONSE