En tydeligere MatBørs

MatBørsen har i årevis jobbet tett med dagligvarebransjen. Nå skal MatBørsen bli en like selvfølgelig del av serveringsbransjen.

– Riktignok er serveringsbransjen allerede en god kunde, men potensialet er så mye større, sier Annette Gjerstad, Salgssjef SHH på MatBørsen.

– Ferdige serveringsprodukter som lapskaus, pastaretter, gryteretter og biff stroganoff passer for eksempel perfekt til mindre kantiner og institusjoner, og også de større personalrestaurantene kan nyte godt av produkter av storfe og vilt, fingermat som calzone, vårruller og wraps, samt pålegg, majonessalater og desserter.

– Eller hva med kyllingspyd marinert i indisk karri, helt uten allergener? Passer perfekt til salaten. Og når vi snakker om grønt: Grønnsakslasagnen vår fikk fem på terningen i en test i Dagbladet for kort tid siden. Dette er en smakfull rett basert blant annet på tomater, paprika, squash, hvitløk og chili, og passer godt inn som ukens kjøttfrie alternativ.

Hjemmelaget

– Vi er kjent for forutsigbar kvalitet og «hjemmelagede» produkter. Vi lager maten «nede på kjøkkenet», ikke «på fabrikken». Karbonader og kjøttkakler stekes for hånd på store stekeplater, og omelettene stekes i stekepanne. Så mye som mulig lages fra bunnen av, på basis av de beste råvarene, fortsetter Gjerstad. Så stekes det også 4,5 tonn karbonader, hver eneste dag. Og de 300 liters kokegrytene putrer jevnt og trutt.

– Det handler om førsteklasses produkter med en hjemmelaget vri.

Tydeligere merkevare

– Vi jobber tett og godt med Unil+ når det gjelder salg på storhusholdning og servicehandel, men nå ønsker vi i tillegg å profilere oss tydeligere under eget navn. Særlig er dette viktig for serveringsbransjen, som alltid forventer det beste. Merkevaren MatBørsen står for noe trygt og godt, og tilbakemeldingene fra markedet er svært bra. Derfor ønsker vi en sterkere egenprofil, påpeker Annette Gjerstad.

Vestfoldbedrift

MatBørsen ble grunnlagt av Freddy, Dag Freddy og Jan-Erik Henriksen for litt over 20 år siden, og eies i dag av NorgesGruppen ASA. Produksjonslokalene ligger på Borgeskogen i Stokke i Vestfold, der MatBørsen flyttet inn i 2001. Her jobber også tre produktutviklere på heltid, for å finne frem til nye og spennende kulinariske nyvinninger til glede for dagligvare og serveringsbransje.

Den årlige omsetningen ligger på 550 millioner kroner, og 100 av disse kommer fra serveringsbransjen.

– Det er denne andelen vi skal øke, konkluderer salgssjef SHH Annette Gjerstad.

ANNONSE