Snåsavann: Når vann blir en smaksopplevelse
I 2008 bestemte den belgisk-marokkanske dataingeniøren Mohamed Sambou seg for å gjøre business ut av det gode vannet Norge har å by på. Det tok tre år å finne den perfekte kilden, men til slutt fant han den, på Snåsa i Trøndelag.
– Produksjonen startet i 2014, og det har vært fullt kjør siden, forteller daglig leder Bård Vaag Landsem når SMAKmagasinet er på besøk. – Vannet tappes fra en brønn som ligger mindre enn 500 meter unna produksjonslokalene. Så her snakker vi kortreist!
Vannet fraktes rett fra kilden, inn i fabrikken og direkte ned i flaska.
– Vannet gjennomgår ingen rensing eller kloring. Det er rett og slett ikke nødvendig, sier Bård. – Det betyr at vannet må holde ekstremt høy kvalitet – noe det gjør. Vannet vårt er ekte, rett fra naturen, og det merkes på smaken.
Kvalitet i hver dråpe
Snåsavann er et naturlig mineralvann, og holder den høyeste kvalitetsstandarden som finnes for flaskevann i Norge.
– Vannet har lavt saltinnhold, balansert pH-verdi og viser stabilitet over tid. Så dette er nok en av de beste vannkildene vi har i Norge, sier Bård. – I tillegg bruker vi en myk kullsyre, noe som gir en rolig og behagelig smaksopplevelse. Vannet finnes i flere smaksvarianter, og mens noen kunder går for hele sortimentet, har andre sine klare favoritter. Samtidig jobber vi kontinuerlig med å utvikle nye produkter. Vi har en produktutviklingsguru her på huset, og folk i nærområdet smaker og gir tilbakemelding på nye produkter før de lanseres.
Vannet tilbys i både plast- og glassflasker.
– Det er det samme vannet, men mot ulike målgrupper. Plastflaskene er perfekte for blant annet kaféer og kantiner, mens glassflaskene passer godt til fine dining, hoteller og restauranter, forklarer Bård. – Vi har fått utrolig god respons, både på smak og design. For eksempel har glassflaskene vunnet flere priser for designet sitt.
Fremtidsplaner med klare ambisjoner
Snåsavann er allerede i ASKO Serverings sortiment, men ambisjonene stopper ikke der.
– Serveringsbransjen er førsteprioritet nasjonalt. Vi har fokus på Midt, Øst og Vest, for det er der vi har selgere. Men målet er jo å bli mer tilgjengelig over hele landet. Vi har også et ønske om å komme mer ut på dagligvare etter hvert. Vi har så smått begynt å få fotfeste, men ønsker å utvide, sier Bård. – Fokuset vårt er på kvalitet og tilpasning. For eksempel tilbyr vi logovann, hvor bedrifter kan få sin egen logo på flaskene. Vi ser også på eksport, men akkurat nå handler det mest om å få fart på vår egen merkevare her hjemme.
Produksjonskapasiteten er enorm, med inntil én milliard liter vann i året.
– I fjor tok vi ut 4 millioner liter, så vi har store muligheter for vekst. I tillegg har vi et reservat som er enda større. Vi har vært gjennom en lang gründerfase, med alt det innebærer av prøving og feiling. Men nå går det den rette veien. Og nå skal vi vokse, avslutter Bård med et smil.