Så mye bruker ulike generasjoner på takeaway-kaffe

For mange nordmenn begynner ikke dagen ordentlig før man får seg den første koppen med kaffe. I en hektisk hverdag er det mange som velger å kjøpe kaffen på vei til jobb. Ikke bare sparer man tid, men man har også noe godt å varme hendene på mens man sitter på toget eller bussen.

Gjør man dette hver dag, vil det imidlertid ende opp med å bli en relativt stor utgift i en ellers dyr hverdag. En britisk undersøkelse har sett på nettopp hvor mye penger vi bruker på takeaway-kaffe, og hvilken generasjon det er som bruker mest.

En prioritert hverdagsluksus

Undersøkelsen viste at den generasjonen som bruker mest penger på takeaway-kaffe, er millenniumsgenerasjonen – altså de som er født mellom 1981 og 1996. De bruker 728 pund i året, noe som tilsvarer i overkant av 10 000 kroner. På en sterk andreplass kommer gen z, født mellom 1997 og 2010, som har et årlig gjennomsnittsforbruk på rett under 9000 kroner. Til sammenligning bruker boomers, født mellom 1946 og 1964, snaut 3500 kroner i året.

Dette viser at kaffedrikkere i gjennomsnitt vil bruke over 400 000 kroner på takeaway-kaffe i løpet av livet sitt. For millenniumsgenerasjonen og gen z vil denne summen være vesentlig høyere. Noe som er interessant, er imidlertid at så mye som 27 prosent av britene som deltok i studien, var klare over at de brukte mye penger på takeaway-kaffe. Likevel meldte de at dette er en utgift de ønsker å fortsette å prioritere – også med økende kaffepriser.

Blant deltagerne i undersøkelsen jobbet omtrent 1 av 3 på kontorer hvor det er gratis kaffe tilgjengelig. Likevel valgte så mye som 37 prosent av disse å ta turen innom en kafé eller kaffebar for å kjøpe kaffe, heller enn å drikke den kaffen som var tilgjengelig på kontoret. Dette kan være på grunn av kvalitet eller et ønske om å drikke en espressobasert kaffe, men det kan også ha med selve opplevelsen å gjøre.

ANNONSE