Hamars eldste pizzarestaurant

– Jeg har jobba her hele voksenlivet. Så jeg veit fortsatt ikke egentlig hva jeg skal bli når jeg blir stor, sier Atle Mathisen og ler. Vi møter ham på Pizzanini på Hamar, som han har drevet i 35 år. – Jeg jobba her ved siden av studiene, og fikk tilbud om å ta over da jeg var 25. Det er jo en livsstil; jeg har til og med vært her midt på natta! Vi har kun stengt tre dager i året – julaften, første juledag og nyttårsaften. Ellers er vi åpne hver eneste dag hele året. Jeg bidrar på kjøkkenet når det trengs, men jobber ikke lenger annenhver helg slik jeg gjorde i 20 år.

Pizzanini er en restaurant som er for alle, for alle anledninger – bryllup, konfirmasjoner, skoleavslutninger, bursdager, julebord, minnestunder … her finner man unge, barn, familier, vennegjenger og pensjonister som nyter alt fra sprø pizzaer til friske salater. Og selv om Pizzanini er en franchise med tre andre lokasjoner, fungerer de som en selvstendig restaurant.
– Vi har en felles nettside og noen pizzaer som er like, men ellers gjør vi vår egen greie, sier Atle. – Vi er også en stor aktør på Hamar. Vi har rundt 40 ansatte, 270 sitteplasser og er den restauranten her som har holdt på lengst. Faktisk har vi hatt økning i omsetningen hvert eneste år, med unntak av under pandemien. Det går oppover igjen nå, men vi merker også at det har blitt flere restauranter og mer konkurranse i området. Men det er gøy, for det bringer både folk og arrangementer hit! Når det skjer ting på Hamar, får vi jo selvfølgelig også mange nye kunder.

Også som idrettsby begynner Hamar å bli aktiv, med stadig flere arrangementer. Og idretten er en kjernesak for Atle og Pizzanini.
–  Jeg føler at det er en plikt for oss som driver på Hamar å sponse idretten, sier han. – Men det gjelder jo også for andre arrangementer. For eksempel skal vi sponse både Lenny Kravitz- og Kaizers Orchestra-konsertene som skal være på Vikingskipet i sommer, og skal også selge pizza der. Vi tjener jo på at det er arrangementer her, så vi må være med på å gi noe tilbake!

Mer enn bare pizza

På menyen finner vi selvsagt pizza, men også mye annet fristende.
– Vi har et godt utvalg av pizzaer, burgere, pasta, biff og salater. Vi har litt annen mat også, men konsentrerer oss om å være gode på disse rettene. Vi har selvfølgelig også vegetarianske alternativer, og tilbyr glutenfri pizzabunner. De lager vi fra bunnen av selv, noe folk setter stor pris på, sier Atle. – Vi selger absolutt mest pizza. Med takeaway står det for omtrent halvparten av omsetningen. Men i selve restauranten går det mer av de andre rettene vi tilbyr. Og selvfølgelig drikke, da.

For selv om mange andre serveringssteder merker en økende trend innen alkoholfrie drikkealternativer, kan ikke Atle si at han har sett noe særlig til det på Pizzanini.
– Nei, det blir ikke noe mindre alkohol! Snarere tvert imot; det er vanligere med en pils midt i uka nå enn det var for bare noen år siden. Men vi er faktisk størst i Norge på Carlsberg alkoholfri, som vi har på fat, så det er litt artig, sier han. – Ellers ser vi at det er en økende trend at folk spiser mindre rødt kjøtt. Det kan jo både være på grunn av kostrådene og at prisen har økt. Men vi er litt treige på trender her på Hamar. Vi prøvde for eksempel å ha kyllingpizza på 90-tallet, men det var det ikke snakk om at folk ville ha. Men nå har jo det blitt veldig vanlig, og ikke minst populært.

Verdens beste markedskonsulent

Pizzanini er trofaste kunder av ASKO, noe de har vært i over et tiår. I fjor ble de nominert til Årets Kunde på Kunde- og Leverandørdagene (KLD).
– Vi er veldig fornøyde med å være kunder av ASKO. Det er et samarbeid som fungerer utrolig godt. ASKO-bilen kommer hver torsdag, og vi prøver da å få alt vi trenger på den samme leveransen. Tidligere måtte vi bestille pizzatoppingen separat, men nå kommer også toppingen fra ASKO. Det gjør det utrolig mye enklere å håndtere, og jeg sparer masse tid, sier Atle. – Vi er veldig opptatt av å bruke ordentlige råvarer – det skal være skikkelige saker med god kvalitet. Og der er jeg veldig glad for at vi har ASKO, for hos dem får man kvalitetsvarer.

Noe av det viktigste med ASKO er imidlertid at de har gode markedskonsulenter som jobber tett med kundene.
– Vi har Kari Olsen som markedskonsulent, og det er jeg veldig glad for. Hun er verdens beste konsulent! Vi samarbeider godt, og har kommet frem til mange gode løsninger. Og hvis det dukker opp problemer? Ja, da klarer vi alltid å løse det sammen, avslutter Atle med et smil.

ANNONSE