Ikke glem skalldyrene!

I Helsedirektoratets kostråd står det at vi bør spise mer fisk og fiskeprodukter. Men hva med skalldyr?

Forskere ved Havforskningsinstituttet har over 10 år samlet inn mer enn 800 prøver av skalldyr, fra både butikk, tokt og direkte fra fiskere. Nå er disse prøvene analysert for næringsinnholdet sitt. Forskningsartikkelen kan leses i sin helhet i tidsskriftet Journal of Food Composition and Analysis.

På tide å sette skalldyr på menyen

Forskningsprosjektet inneholder prøver av diverse skalldyr, blant annet blåskjell, reker, krabber, hummer og kreps. Både rå og kokte prøver ble analysert, samt ulike arter og ulikt vev.

Analysene viste at skalldyr har høyt innhold av blant annet protein, essensielle aminosyrer og omega-3-fettsyrer. Mange skalldyr inneholder også mye vitamin B12, vitamin E, jod, sink og selen. Det eneste som i stor grad mangler, er vitamin D. For å dekke dette behovet gjennom sjømat, er det derfor nødvendig å spise fet fisk.

Noe som er verdt å merke seg, er at det er store variasjoner i næringsinnholdet mellom ulike arter – og innad i hver art. For eksempel kan innholdet av jod i europeisk hummer, som er den hummeren vi finner i norske farvann, variere fra mellom 180 og 4 000 µg. Her skal man altså være litt påpasselig, ettersom den øvre anbefalte grensen av jod for et voksent menneske er på 150 µg daglig. Disse variasjonene handler i stor grad om hva skalldyrene spiser, men også årstid, geografisk område og størrelse har en innvirkning. Derfor er denne forskningsstudien så viktig.

Konklusjonen til Havforskningsinstituttet er altså at man ved å inkludere skalldyr i kostholdet vil få dekket behovet for en rekke ulike næringsstoffer, ettersom man finner mange av de samme næringsstoffene som finnes i fisk også i skalldyr. Likevel finnes det ingen konkret anbefaling om å spise skalldyr.

Den fullstendige oversikten over næringsinnhold i skalldyr finnes på Havforskningsinstituttets sjømatdatabase.

Kilde: forskning.no