Spisetrendene vi møter i 2023

+
Vi trenger arenaer som innbyr til fellesskap, avkobling og hygge slik serveringsnæringen gjør det – også i vanskelige tider. Men kanskje ser vi litt nøyere på hva ting koster?

En pandemi vi ikke helt er ferdige med, ufred i Europa, høye strømpriser, økende inflasjon, økte priser og dystre spådommer om resesjon har selvfølgelig en viss innvirkning på hver og en av oss. Usikre tider påvirker forbruket vårt. Flere blir opptatt av å spare, noe som også får konsekvenser for serveringsnæringen.

Det betyr ikke nødvendigvis at vi går mindre ut, men det kan ha en innvirkning på hvor vi velger å gå ut og hva vi bestiller fra menyen. Etter nesten to år med nedstengning så vi tydelig at det å møte andre og å koble av på et hyggelig utested var dypt savnet. Vi trenger arenaer som innbyr til fellesskap, avkobling og hygge slik serveringsnæringen gjør det – også i vanskelige tider. Men kanskje ser vi litt nøyere på hva ting koster?

Grønt, men …

En ting er at mange blir mer bevisste på hva de får for pengene, value for money betyr mer. Samtidig er det et faktum at flere fokuserer på egen helse når ytre utfordringer truer. Det å holde seg i form og å spise sunnere er et grep man kan gjøre for å være bedre rustet til å klare hverdagen. God helse er en forutsetning for å skape handlingsrom i eget liv. En konsekvens av dette er et økende fokus på «sunn mat». I American Restaurant Association sin årlige trendundersøkelse trekkes dette frem som en av de viktige trendene dette året. Samtidig fortsetter bærekraft å være noe flere og flere er opptatt av. Det betyr for eksempel at interessen for frukt og grønt er økende, men at det er en gryende skepsis til ultraprosessert mat selv om den er plantebasert. Nå skal det være mer av sunn mat som bønner, linser, sjøgress og sopp, men ikke i for mye bearbeidet form, mener ARA.

Sparsommelighet

En interessant konsekvens av et økt fokus på sparsommelighet – både fra sluttbruker og serveringsbransjen selv – er at vi blir mer opptatt av å finne frem til rimeligere råvarer. Man trenger ikke nødvendigvis en indrefilet for å skape en god spiseopplevelse. Kjaker, høyrygg og brisket er eksempler på rimeligere stykningsdeler som kan gi gode smaksopplevelser. Sammen med gode grønnsaker som kanskje også får en større plass på tallerkenen, gir det god mat til en rimeligere pris. Kanskje blir resultatet også nye menyalternativer som i større grad appellerer til kunder som er opptatt av å leve sunt?

En god deal

I trendrapporten fra ARA legges det stor vekt på å analysere hvordan dette slår ut i kommunikasjonen med kundene. Ikke overraskende mener et flertall av de spurte bransjemenneskene at det gir seg utslag i større kreativitet når det gjelder å lage «meal deals». Familiepakker vil bli mer vanlig. Samtidig er det unison enighet om at publikum vil spise ute. Vel er man tvunget til å fokusere mer på nøysomhet, men det skal ikke gå ut over den opplevelsen det er å besøke et spisested. Utfordringen vil selvfølgelig være å skape et spennende og fristende tilbud til kundene innenfor disse rammene.

Mer håndmat

Flere trendanalytikere spår en økende interesse for håndmat, som for eksempel ulike sandwich-produkter eller wraps. Men også her kreves det fornyelse. Å servere kylling i hvitt brød som sandwich er kanskje ikke det mest spennende – til tross for at kyllingforbruket etter all sannsynlighet vil fortsette å øke. Det handler mer om å bruke andre typer brød, for eksempel roti, eller kanskje erstatte den tradisjonelle sandwichen med en crêpe. Og når det gjelder pålegget eller «innholdet» i håndmaten, er det fortsatt lokalmat som skårer høyt. Kortreiste råvarer med en historie er noe som etterspørres mer og mer.

Teknologi og effektivitet

Utviklingen av teknologi som letter og rasjonaliserer arbeidet på kjøkkenet fortsetter. Pressede marginer gjør sitt til å stimulere denne utviklingen. Det er mye å hente på at utstyr og maskiner er tilpasset arbeidsoppgavene ulike kjøkken har. Riktig utstyr gjør det også mulig å drive mer bærekraftig. Men «hardware» må kombinertes med riktig «software» – som for eksempel kunstig intelligens som i økende grad vil bli tatt i bruk også i serveringsnæringen.

ARA mener også at mange serveringssteder vil se nærmere på hvordan man kan «effektivisere menyen». Med det menes det at det vil bli sterkere fokus på å ha råvarer som i større grad kan brukes i flere retter. Det krymper lageret, gir raskere rullering og kan bidra til å redusere svinnet.

Sriracha

Det er alltid morsomt å se de ulike spådommene om hva som blir «hot» eller «not» det kommende året. Mange analyser er særdeles konkrete i så måte, og kanskje kan det være noe i enkelte av spådommene? Det anerkjente analysebyrået Baum & Whiteman, som vi tidligere har presentert i trendsammenheng, mener eksempelvis at pistasjnøtter vil bli hot som bare det i 2023. Det samme vil retten Plov, som er en utbredt rett i Sentral-Asia – faktisk også nasjonalretten i Uzbekistan om du ikke visste det …

Nøtter generelt er for øvrig noe mange analytikere mener vil bli enda mer trendy dette året. Det er sunt, inneholder viktige mineraler og fettsyrer, smaker godt og passer til mye. Et annet konkret produkt som spås økt popularitet, er ulike varianter av Sriracha, en type chilisaus. Det er kanskje ikke helt usannsynlig med tanke på at interessen for etnisk mat har økt jevnt de siste årene, og det samme har forbruket av chili.

Ulike trender

Ellers er det verd å merke seg flere nye og spennende trender innenfor drikkesegmentet. De neste dagene presenterer vi flere artikler som tar for seg dette teamet.