Øltagg til besvær

Driver du et ølbryggeri eller selger egne merkevarer av øl eller vin, bør du kanskje ta en ekstra ryddesjau i bedriftens SoMe-kanaler. Hvis kundene liker det du lager, og åtgaumen dukker opp i din nyhetsstrøm, så er det nemlig din feil. Og det kan bli dyrt.

Grunnen er de svært omfattende reglene for – eller mot – omtale av alkoholholdige drikker som vi har her på berget. At alkoholloven har et tydelig reklameforbud er velkjent. Likevel kan for eksempel bedrifter med tilvirkningsbevilling for produksjon av alkoholholdige drikker omtale og vise bilder av egne produkter – på egne nettsider – så lenge omtalen og bildene er nøkterne og nøytrale. Det kreves imidlertid at nevnte informasjon aktivt må oppsøkes. Sosiale medier er derfor forbudt område, siden informasjonen der kan flyte både hit og dit. Det er jo litt av poenget med sosiale medier.

Salig taggerot

Derfor kan tagging skape problemer. Det fikk Stavanger-bryggeriet Salikatt merke her om dagen. Det var Rogalands avis som først omtalte et brev til den lokale småskalaprodusenten fremsendt av selveste Helsedirektoratet. I brevet skal Helsedirektoratet ha hevdet at om brukere av Salikatts produkter tagger bryggeriet i omtaler i SoMe-kanaler – slik at omtalen dukker opp på bryggeriets egne SoMe-sider – er omtalen derfor som reklame å regne, og dermed forbudt. Hvis ikke bryggeriet selv fjerner all slik indirekte omtale, vil det kunne vanke bøter.

Presisering

Etter oppslaget i Rogalands avis – som NRK plukket opp like etterpå – har Helsedirektoratet nå kommet med en presisering:
«Privatpersoner kan fritt omtale og tagge alkoholprodusenter i sosiale medier. Men det er alkoholprodusentenes ansvar å sikre at dette ikke vises i deres kanaler på sosiale medier. Dette kan gjøres ved å velge bort den funksjonen som gjør at slike innlegg vises automatisk på aktørens profil.»