Hold på gjestene i høst

Mange skandinaviske serverings- og overnattingssteder har hatt en god sommer. Nå står en høst for døren, både i faktisk og overført betydning. Så hvordan best holde på gjestene?

Kundelojalitet, kundelojalitet og atter kundelojalitet. Her ligger nøkkelen, ifølge Nadia Tolstoy, omdømmeanalytiker og interiørarkitekt i grannlandet. Til bransjenettstedet Besöksliv sier Tolstoy at lojalitetsskapende gjestepleie vil være avgjørende for å holde på omsetningen utover en høst med stigende priser og økende inflasjon. Det er ikke et ønsket økonomisk klima for næringen, men det er det man har. Så da må man gjøre det beste ut av situasjonen.

Et slitt begrep?

«Alle» vet at kundelojalitet er nødvendig for suksess. Men vet vi hva det er i praksis? Jo, det er å få gjesten til å føle eierskap til serveringsstedet ditt. Dette eierskapet gjør at det vil føles illojalt for gjesten å bruke andre serveringssteder enn ditt. Det vil i tillegg føre til at ditt serveringssted får bred omtale i gjestens nettverk. Den såkalte jungeltelegrafen, med andre ord.

Kjenn din gjest

Ideelt sett burde man bruke navnet til enhver gjest som kommer innom. De fleste setter pris på å bli gjenkjent. Når en stamgjest setter seg ned ved bordet, er det hyggelig å bli møtt med navn. Har servitøren i tillegg litt oversikt over gjestens menypreferanser, er man virkelig på vei et sted.

På større steder kan dette bli vanskelig, men det er lov å gjøre som Ingrid Espelid; nemlig å «jukse litt». Skriv ned noen hyggelige stikkord om hver stamgjest, som alle servitører har tilgang til. Slik vil gjesten føle seg sett, og eierskapet begynner å blomstre.

Unike tilbud

Unike tilbud styrker også gjestelojaliteten, ifølge Tolstoy. Gjør litt research på hva konkurrentene i nærområdet gjør, og finn manglene. Dette er sånne ting som ditt etablissement bør gripe tak i. Klarer du å ytterligere spisse disse tilbudene til mindre kundegrupper og/eller enkeltgjester, kan vakre ting skje.

ANNONSE