Emballasje blir stadig viktigere: Her er noen emballasjetrender for 2022

+
Vi kan blant annet forvente å finne emballasje med sterke farger og morsomme figurer i 80- og 90-tallsstil.

Emballasje er en viktig del av et produkt. Ikke bare kan det avgjøre hvorvidt man kjøper produktet eller ikke, men det kan påvirke forbrukernes totalopplevelse – ikke minst innenfor takeaway-markedet. Emballasjen skal holde maten varm og være praktisk, men den bør også være tiltalende og unik. I tillegg bør den være bærekraftig fremstilt, og aller helst gjenvinnbar. Alle disse faktorene er nemlig avgjørende for å bygge langvarige og lojale kundeforhold.

Emballasje kan være et nyttig verktøy for å kommunisere med kundene, blant annet ved å fremheve selskapets verdier. Designvalget kan også fremme inkludering, blant annet ved å ha designaspekter som gjenspeiler mangfoldet i forbrukerbasen. Mange produsenter jobber derfor med å utvikle mer designorientert emballasje. Her er noen av emballasjetrendene vi forventer å se i løpet av 2022.

Merkevare og historiefortelling

Forbrukere tiltrekkes av kreative og unike design. Emballasje blir derfor i stadig større grad brukt som et lerret for å fortelle historier og bygge merkevare. Design som klarer å formidle et budskap er svært effektive, spesielt dersom de får frem noe emosjonelt hos kunden.

Miljøvennlig emballasje

Stadig flere forbrukere er opptatt av klima og miljø, og ønsker å kjøpe bærekraftige produkter. Produsentene må derfor tenke på hvilken miljøpåvirkning forpakningen har. Samtidig ønsker mange serveringssteder å gjøre bærekraftarbeidet transparent for kundene, blant annet ved å tydeliggjøre bærekraft gjennom emballasjedesignet. Dette kan for eksempel innebære å ha minimalistiske design i jordlige fargetoner, og bruk av miljøvennlige råmaterialer.

Nostalgiske designvalg

Y2K-estetikk

Såkalte Y2K, en forkortelse av «the year 2000», har en helt spesiell estetikk som man fant fra midten av 1990-tallet til tidlig på 2000-tallet. Denne estetikken har gjort en ny inntreden, ikke bare i klær og mote, men også når det kommer til emballasje. Det innebærer blant annet bruk av neonrosa og bleke blåfarger mot metalliske og holografiske bakgrunner, gjerne med geometriske mønstre.

Figurer fra 80- og 20-tallet

Forbrukere er på utkikk etter glede og lekenhet i større grad enn tidligere. Mange designtrender i 2022 vil derfor gjenspeile dette, og vi kan forvente å finne emballasje med sterke farger og morsomme figurer i 80- og 90-tallsstil som får forbrukerne til å trekke på smilebåndet.

På 1920- og 1930-tallet dukket det opp animasjoner i såkalt «rubber hose»-stil – tenk Mikke Mus, Betty Boop og Skipper’n. Også denne typen figurer har fått økt popularitet i 2022, og vil kunne pryde ulike emballasjedesign.

60-talls psykedelia

Vi kommer også til å få et gjensyn med 60-tallsestetikken. Denne stilen har et psykedelisk og groovy preg med forvrengte skrifttyper og sterke farger som umiddelbart sender tankene til ‘peace and love’. Nøkkelordet her er ‘hippie’.

Nye og spennende designvalg

Eksentrisk typografi

I 2022 stjeler typografi fokuset. Godt emballasjedesign behøver verken bilder eller illustrasjoner for å være estetisk og fortelle en historie. Fremtredende skrifttyper og sterke farger gir designet energi, og teksten er kunstnerisk nok i seg selv til at illustrasjoner er overflødig.

Illusjon av 3D

Enda en trend vi kommer til å se i 2022 er illusjonen av 3D. Dette gir et moderne og stilig preg til emballasjen. Å leke med dybde og illusjon er en sikker måte å få fanget oppmerksomheten til forbrukerne på.

Skal fremme sinnsro

De siste årene har vært preget av kaos og stress, og forbrukere har lett etter fred og ro i en unormal hverdag. Flere aktører i matbransjen har valgt å designe emballasje som fremmer velbehag og minimerer følelsen av turbulens. Emballasjen skal ha dempede og beroligende fargetoner, og skrifttypene skal være enkle å lese og gjøre lite ut av seg.

Innsiden teller

Stadig flere velger et emballasjedesign som er minimalistisk på utsiden, ofte kun med en enkel logo, men som overrasker straks man åpner den opp. Innsiden har gjerne sterke farger og vakre illustrasjoner. Dette gir ekstra glede og en forventning når emballasjen åpnes, og såkalte «unboxing»-videoer har fått mye oppmerksomhet på sosiale medier. Et slikt emballasjedesign er en sikker måte å gjøre produktet minneverdig og unikt på.

Kilder: 99designs.nopackagingdigest.compackagingeurope.compakfactory.com

ANNONSE