Barcode Street Food: En liten oase midt i betongjungelen

Klokka er 12 på en fredag, og det myldrer av folk i alle aldre. Det er lunsjpause, og vi ser businesskledde mennesker fra kontorene i nærområdet, mødre med babyene sine, ungdommer som har midttime og pensjonister som ønsker å undersøke tilbudet som er her. Barcode Street Food åpnet 17. februar, og på to uker har de allerede etablert seg som en populær møteplass for folk i alle aldre.

– De første ukene har gått over all forventning! Vi har fått en varm mottagelse, og har allerede etablert oss som den møteplassen vi ønsker å være, sier daglig leder Haakon Sand til SMAKmagasinet. – Det er allerede mye forskjellige folk her, i alle aldre og fra alle kanter av byen. Hos oss er alle velkomne – både tobeinte og firbeinte!

Et flerkulturelt miljø

De siste årene har det dukket opp flere mathaller i Oslo. Gründerne bak Barcode Street Food er de samme som står bak Oslo Street Food i gamle Torggata Bad.
– Barcode Street Food har samme forretningsmodell som Oslo Street Food, men her har vi et mer spisset konsept basert på lokasjon. Vi har nok også et litt mer voksent publikum her, på grunn av alle kontorene som er i nærheten, sier Sand. – Vi har hentet inspirasjon fra asiatiske gatemarkeder, og har basert interiøret på dette. Musikken, fargevalget, møblene – alt er flettet sammen for å treffe konseptet. Vi skal ikke nødvendigvis være bedre enn Oslo Street Food, men vi skal være annerledes.

Når man går inn på Barcode Street Food, føles det litt som å komme til utlandet.
– Vi ønsker å skape en slags ‘disconnect’ fra den ellers streite Barcode. Vi vil bryte med det moderne, og ha mye farger og liv. Vi ønsker å være en liten oase med jungelfølelse midt i den nyeste delen av byen, sier Sand. – Vi har 14 ulike matkonsepter fra over hele verden, og mange av de ansatte kommer også fra andre land. Vi ønsker rett og slett å feire det kulturelle mangfoldet.

Ingen oase uten drikke

På fredager og lørdager forvandles Barcode Street Food til en nattklubb, og de er derfor avhengige av å ha et godt drikketilbud. Det er ASKO Servering som leverer det brede utvalget av drikkevarer.
– Det første vi må sørge for er selvsagt at vi har nok varer på lager, sier Sara Henriksen, markedskonsulent i ASKO Servering. Hun er rådgiveren til Barcode Street Food. – I begynnelsen er det alltid vanskelig, fordi man ikke vet hvor mye som kommer til å selges. Da må man prøve seg frem og tilpasse seg etter hvert.

Både Sand og Henriksen understreker imidlertid at det også er viktig med et godt samarbeid.
– Vi selger vanvittig med volum og har et spisset tilbud, så vi er selvfølgelig avhengig av at grossisten klarer å levere, sier Sand. – Men det er minst like viktig med god service og oppfølging, og at vi får et godt samarbeid med hyggelige kolleger og partnere. Vi velger grossister som gir god service, og det er grunnen til at vi valgte ASKO Servering.

– Det forventes at man har en egen rådgiver for god logistikk og lønnsomhet når grossisten er så stor som ASKO, og jeg stiller selvfølgelig opp når det er noe. For ASKO Servering er det viktig å kunne tilby god service, og derfor har kundene våre tilgang til kundeservice som er åpent 07:00– 20:00 i hverdagene, forteller Henriksen. – Jeg er så heldig å få være rådgiveren til både Barcode Street Food og Oslo Street Food, og hovedfokuset mitt er å skape gode relasjoner, gi god service og oppfølging, og ikke minst rådgivning om logistikk og lønnsomhet. Så langt har samarbeidet fungert godt! Vi er takknemlige for at vi har fått være med fra start, og gleder oss til videre samarbeid.

Et ‘work in progress’

Planleggingen av Barcode Street Food har pågått i to år – midt i en global pandemi.
– Det har vært en krevende prosess, preget av mange usikkerheter, sier Sand. – Likevel var vi veldig heldige, for vi var klare for åpning rett etter gjenåpningen av Norge. Vi kunne faktisk ikke hatt bedre timing.

På et konsept som Barcode Street Food er man avhengig av å ha leietakere som kan skape mangfold og bidra til publikum. Sand forteller at det gikk fint å finne matboder med spennende konsepter.
– Vi har hatt stor etterspørsel og har fått inn en strøm av søknader, så det virker som at folk er optimistiske for tiden. Vi har faktisk vært nødt til å takke nei til flere. Vi skulle gjerne hatt flere boder her, men det har vi rett og slett ikke plass til, sier Sand. – For små bedrifter er dette en gyllen mulighet til å komme i gang med konseptene sine, uten at de behøver å gjøre en stor satsing. For noen av matbodene er dette første gang de prøver ut konseptene sine, og det er utrolig kult at vi kan være med på å gjøre drømmen deres til virkelighet.

– Hvilke muligheter ser dere for dere i tiden fremover?
– Vi har mange planer og mye som skal skje! Vi er i stadig endring – Barcode Street Food er et work in progress. Vi er for eksempel i dialog med flere kunstnere, som skal få prege de veggene som fortsatt er tomme. Vi har også en scene som vi ønsker å bruke i tiden fremover. Akkurat nå har vi DJ-er flere dager i uken, men vi ønsker å kunne ha for eksempel standup og konserter etter hvert også. I tillegg jobber vi med en uteservering, som vi håper er klar til sommeren. Det er mye spennende som skjer i tiden fremover, så det er bare å følge med, avslutter Haakon Sand.

ANNONSE