Mortens kro: Klassisk veikro med gode matopplevelser året rundt

+
– Vi er stolte over å ha blitt tildelt Nittedal kommunes miljøpris, sier daglig leder Siw Hausmann og kjøkkenleder Øystein Næss.

I 1965 åpnet Mortens kro på Hagan, nærmere bestemt ved Riksvei 22, litt bortgjemt mellom RV4 og E6. Oppskriften den gang var god, hjemmelaget mat, hyggelig betjening, rause porsjoner og hyggelig atmosfære. Den samme oppskriften har man fulgt i alle år, og det har vært et godt valg – noe som bl.a. viser seg i form av en stor skare med trofaste gjester.

– Fredagene er normalt litt roligere enn de andre dagene i uken, sier kjøkkenleder Øystein Næss den fredagen SMAKmagasinet besøker stedet.

En jevn strøm av kunder gjennom døren og flere cateringbestillinger vitner likevel om god trafikk også denne ukedagen.
– Søndagen er nok den travleste. Da går det gjerne ut mellom 600 og 700 middagsporsjoner. På en gjennomsnittlig uke ligger vi på rundt 2500 middager, forteller daglig leder Siw Hausmann.

Opptatt av bærekraft

– Jeg trives godt med arbeidsoppgavene mine og setter stor pris på arbeidsmiljøet vårt, sier Øystein som har arbeidet ved stedet i mer enn 20 år.
– Jeg startet som hjelper i oppvasken, men ble etter en stund overflyttet til kjøkkenet. Sjefen mente jeg kunne gjøre bedre nytte for meg der. Det var både morsomt og inspirerende, og var avgjørende for at jeg valgte å utdanne meg som kokk.

Så ble det kokkelinja på Sørumsand videregående skole, mens jeg jobbet på Mortens kro ved siden av. Så hadde jeg læreplass ved Oslo Plaza. Etter det var jeg innom et par steder før jeg kom tilbake til Mortens kro som faglært kokk. En av de fine tingene med å jobbe her, er at vi har et godt fellesskap og at vi som jobber på kjøkkenet får gehør for våre tanker rundt bærekraft. Jeg har et brennende engasjement for miljøet, noe jeg nok i stor grad har fått fra min mor, smiler Øystein.

– Bærekrafttankegangen har stor innvirkning på mange sider av driften ved Mortens kro. Vi jobber målrettet for å utnytte råvarene på beste måte og redusere svinnet så mye som mulig. Det er også avgjørende for hvilke råvarer vi kjøper inn. Vi bruker gjerne lokale råvarer der det er mulig, og bruker en høy andel økologiske produkter. Fisken vi benytter, er fra bærekraftige bestander, og vi er også Miljøfyrtårn-sertifisert, forteller Øystein.

Bedriftens store miljøengasjement har fått berettiget oppmerksomhet fra mange hold, og i 2018 ble Mortens kro tildelt Nittedal kommunes miljøpris. I begrunnelsen for tildelingen heter det bl.a.:

«Prisen går til denne bedriften fordi den er aktivt med i kampen mot matsvinn, bruker økologiske produkter, kjøper lokale råvarer og fokuserer på kildesortering. Den har utviklet en positiv miljøprofil til etterfølgelse og inspirasjon for andre.»

Miljøengasjemenet har også bidratt til at man var tidlig ute med å tilby lading av elbil for gjestene.
– Som et av tiltakene for å redusere matsvinn, er vi med i Too Good To Go. Det er en blitt kjempesuksess hos oss! Sammen med våre kunder har vi reddet over 10.000 retter fra å bli kastet, forteller Øystein!

– Sirkulær økonomi er noe vi er opptatt av og målet er alltid å bli bedre. Vi har blant annet søkt om midler fra Innovasjon Norge for å installere miljøvennlig teknologi som lager matjord av matavfallet vi genererer.

Cateringen i rute

Ved siden av kroa i 1. etasje, er det også mange sitteplasser i selskapsavdelingen i 2. etasje. Det er også plass til opptil 40 gjester i den trivelige peisestua i kjelleren. Før jul arrangeres det populære lutefiskaftener her, og oppdekkingen til kveldens arrangement er i full gang.
– Vi har bra trykk i bookingen til både lutefiskaftener og vår tradisjonelle julelunsj som vi serverer i selskapsavdelingen. Besøket i kroa er også i ferd med å ta seg opp etter et vanskelig år, forteller Siw Hausmann.

– Cateringen har heldigvis kommet opp på nivået vi lå på før pandemien startet. Dette er en viktig del av virksomheten vår, og vi leverer til kunder både i nærområdet og deler av Oslo. Vi som andre serveringssteder ble sterkt berørt av nedstengningen, men med unntak av et par uker har vi holdt hjulene i gang. Nå håper vi at besøket vil ta seg opp til gamle høyder i løpet av julesesongen.

Men til tross for utfordringene vi møtte det siste året, føler vi også at dette har bidratt til å gjøre oss sterkere, samstemmer Siw og Øystein.
– Vi har samarbeidet godt på tvers av avdelingene i bedriften, og vi har blitt mer effektive. Vi har kanskje fått en sterkere forståelse for at den jobben hver enkelt gjør betyr mye for helheten, og at det er vi som team som bidrar til den gode gjesteopplevelsen. Og det er et solid team som bidrar til de gode måltidsopplevelsene på Mortens kro. Med deltidsansatte har bedriften rundt 85 ansatte.

En fristende meny

– Vi tilbyr god norsk mat og varierer både dags- og ukemeny. Er du ofte innom, skal du alltid finne noe som frister. Men det er en ting du alltid finner på menyen; Kjøttkaker! Det er en slager, forteller Siw.

Men hva er så den absolutte menyfavoritten?
– Vel, foruten kjøttkakene er det nok flesk og duppe. Men det er viktig å fremheve at vi er opptatt av å tilpasse menyen etter sesongene. På sommeren er eksempelvis makrell en populær rett, og på høsten bruker vi mye vilt. Og selvfølgelig gjør vi mye ut av julesesongen!

Vi serverer rundt 4 tonn med lutefisk og 6,5 tonn med ribbe.

Gode kaker

– God dessert hører naturlig med etter en god middag, og mange stikker også innom bare for å ta en kake og en kopp kaffe. Søte fristelser er viktig! Derfor legger vi stor vekt på å tilby et godt utvalg av desserter og kaker. Vi lager alle kakene våre selv, sier Øystein og byr på et lite utvalg. Valget faller på ostekaken med bringebærlokk som smaker fortreffelig.

– Julesesongen har startet bra. Nå krysser vi fingrene for at det ikke blir noen restriksjoner som påvirker besøket frem mot jul, sier Siw og Øystein i det en ny gruppe med forventningsfulle gjester ankommer stedet – klare for en hyggelig spiseopplevelse.

ANNONSE