Fruktølet på vei til serveringsbransjen

Øl med smak av frukt har inntatt dagligvaremarkedet med hell under pandemien. Nå står serveringsbransjen for tur.

Belgierne sitter sikkert og humrer over hvor trege vi er her oppe i nord. I Belgia har man mikset fruktig smak og øl i årevis. Da først og fremst i møte med surøl – som lambic, geuze og Berliner Weisse – siden smaker som kirsebær og bringebær gjerne spiller på lag med villgjæringen bal surølet. Men nå som trenden er løs i hele Europa – ja, selv her på berget – har bryggeriene virkelig gått kreativt til verks. Alt fra sitrus og grapefrukt til appelsin og mango blandes med alt fra IPAer til de mørkeste Portere. Her er det visst ingen grenser…

En mulig megatrend

Så hva skal serveringsbransjen gjøre og mene oppe i alt dette her? Har de fruktige øltypene inntatt tappekranene med brask og bram?
– Det har jo vært et spesielt år. Kanskje særlig for serveringsbransjen. Likevel mener vi å se et potensial for en mulig megatrend, sier Nicolay Bruusgaard, som er kommunikasjonssjef ved det danskeide bryggeriet Ringnes.
– For å sette interessen i perspektiv; der vi normalt ville ha hatt 100 gjester som etterspør smaksatt øl, kan vi nå oppleve å se 600 gjester ønske det samme.
– De helt store volumene har det selvsagt ikke blitt, på grunn av alle nedstengningene i de mest folkerike delene av landet. Men nå ser det ut til å lysne, fortsetter Bruusgaard.
– En interessant bieffekt av pandemien er vridningen mellom dagligvare og servering. Vanligvis er det slik at utelivsbransjen etablerer drikketrendene, som deretter finner veien til butikkhyllene. Under pandemien har vi sett det motsatte. Øl med fruktig smak har virkelig etablert seg i dagligvarebransjen, og vi ser nå at gjestene tar med seg drikkepreferansene ut på landets serveringssteder.

Trendsettervridning

Denne trendsettervridningen har også Aass bryggeri merket seg.
– Vanligvis er det utelivsbransjen som er testarena for nye ølvarianter, men nå har det vært forbrukerpanelenes preferanser og butikksalg som har lagt føringene, sier Leif Eliassen, som er merkevareansvarlig for bryggeriet ved Drammenselva.
– Serveringsbransjen er fremdeles i oppstartfasen, selv etter en bra sommer. Derfor har vi ikke fått de helt store – og pålitelige – indikasjonene ennå. Men vi har jo merket en interesse. Blant annet måtte vi hive oss rundt for å få vår nye Aass Blanc på plass på tappekranene, etter sterk etterspørsel fra bransjen. Dette ølet – som har smak av både pasjonsfrukt og fersken – har tydeligvis truffet en nerve.
Leif Eliassen tror også at trenden kommer til å holde seg utover høsten.
– Vi kommer med en helt ny og modernisert IPA i løpet av høsten. Den har vi forventninger til. Og siden utelivet fremdeles må være forsiktige med sortimentsbredden, skal vi lansere et helt nytt øl med smak av papaya og guava i butikkene nå i høst. Hvis den blir tatt imot på samme måte som Blanc, skal vi ikke se bort ifra at den dukker opp på tappekranene nærmere våren igjen.

Fruktig også i nord

Også verdens nordligste bryggeri har merket pandemiens herjinger i bransjen vår.
– Salget har vel lagt på 70 prosent av normalen, forteller Robin Berntsen, som er direktør for uteliv ved Mack bryggeri.
– Vårt fruktige øl på tapp – Tropical IPA – har blitt godt mottatt av gjestene, men vi tror nok at salget hadde vært langt større hadde tidene vært normale. Vi ser imidlertid av dagligvaresegmentet at dette er en øltrend som kommer til å vokse. Så nå gjelder det bare å få friskmeldt hele serveringsbransjen, og få fart på landets festivaler.

 

ANNONSE