Bergen matfestival - lokalmatprodusenter og restauranter lager tidenes matfestival

Nærmere 100 aktører er i sving for å skape Vestlandets største lokalmat-festival i Bergen fra 3.–4.september. Til tross for et tøft år for mat- og drikkebransjen er oppslutningen rundt Bergen Matfestival større enn noen gang.

– Det er en fantastisk respons til årets matfestival, og det er helt klart at både utstillere og besøkende er klare for årets store mateventyr i Matbyen Bergen, forteller prosjektleder for Bergen Matfestival Ingerid Wembstad. På årets program er nærmere100 aktører engasjert for å invitere folk i alle aldere til gode mat- og drikkeopplevelser i hele Bergen sentrum. Denne gangen også til «sjøs».

Fornyer festivalen

– Vi samarbeider bredt med alle som jobber med lokal mat og drikke i byen for å skape en enda mer inkluderende festival, spredt over hele byen. I tillegg til lokalmatprodusenter og restaurantbransjen, har vi invitert med aktører som DNT, Akvariet, Vil Vite og Norges Fiskerimuseum, for å inspirere spesielt unge til å lære mer om vår lokale mat- og drikkekultur. Det forteller Alexandra Krage Angell, daglig leder for Matarena som arrangerer Bergen Matfestival.
– Ved å fornye festivalen på denne måten vil vi at den skal bli et trekkplaster for tilreisende, sier hun, og legger til at det har vært ekstra viktig å tenke nytt i år for å støtte opp om en bransje som er hardt rammet av korona.

Dette kan du oppleve

Matarena jobber med å koble mat fra sjø og land, og det viser også et av de siste tilskuddene til festivalprogrammet: De fem veteranbåtene som vil ligge til kai ved Bradbenken. Bøndene bak «Varegga – Mat fra Bergen» og restaurant «Opus XVI» er to av aktørene som vil ta over hver sin båt under festivalen, og her kan publikum blant annet glede seg til en spesialutgave av Afternoon Tea med jazzband ombord, og en flytende lokalmatrestaurant med salg av delikatesser på dekk.

Det planlegges et bugnende lokalmatområde på Festningskaien med 45 produsenter, «pop up-grill», der kokker og produsenter går sammen for å lære bort sine triks og servere lokale spesialiteter. 32 restauranter lager kreative festivalmenyer og smaksarrangement på restaurantene, og på Torget blir det inspirerende mat- og drikkekurs.

Programmet er krydret med alt fra trendy sider og surdeig, til wontonkurs, utemat i lavvo og moderne tørrfisk. På Ung Matfest får de yngste festivaldeltakerne være med på kurs, aktiviteter, gjetteleker og konkurranser. For de aller største barna blir det RIB-tur til visningsanlegg, og fredag inviterer festivalen ungdomsskoleelever til konkurranser og matlaging.
– Med festivalen vil vi vise frem alle de fantastiske smaksopplevelsene fra hele regionen og skape stolthet for Bergen som Unesco matby, sier Angell om programmet. Hun håper også at matfestivalen vil inspirere unge til å velge matfag ved å vise alle yrkesmulighetene i næringen.

Restaurantør Laila Skorge fra Colonialen mener at det matfaglige fokuset er en viktig del av festivalen fordi det er drivkraften til utvikling i bransjen.
– Matfestivalen minner oss på det viktigste vi gjør, nemlig å skape gode måltider. Det sosiale rundt et godt måltid er en viktig del av livet, og nå trenger vi liv og røre for å skape glede.

Økt lokalmat-boost

Produsent Jørn Erik Toppe fra Toppe Gartneri er en av de nye lokalmatutstillerne som deltar. Han tror det blir ekstra gøy med matfestival i år fordi mange har et underskudd på å gå ut og spise. Toppe spår at den økende interessen for lokal mat og drikke vil gi festivalen og matbransjen en skikkelig «boost».
– Vi gleder oss veldig til å være med på dette, og til å treffe både gjester og kokkene på årets matfestival. Tilbakemeldingene fra dem er veldig verdifulle og hjelper oss til å bli enda mer treffsikre i arbeidet vi gjør.

 

ANNONSE