«Norsk hval» til Vest-Australia

Suksessrestauranten Under utenfor Lindesnes kunne virkeliggjøres på grunn av unik ingeniørkunst bygget opp i Nordsjøen. Nå skal ingeniørene gjenta bragden, denne gang i Busselton, Australia.

I vår tid, hvor det meste av tjenester er tilgjengelige via noen enkle tastetrykk, har vi blitt ganske kravstore når det gjelder faktiske opplevelser irl («In real life», red.anm). Dette er noe som i høy grad påvirker serverings- og reiselivsbransje. Da var det kanskje ikke så rart at den spektakulære restauranten Under på kongerikets sydspiss ble en knallsuksess fra start. Riktignok skal elitekokker og kompromissløse råvarer ha sin fortjente del av æren, men æren må deles med ingeniørarbeidet som muliggjorde den halvt undersjøiske restauranten. Her spilte den norsk-spansk-australske ingeniørbedriften Coremarine en viktig rolle. Kompetanse fra arbeid på norsk sokkel var viktig i Coremarines arbeid. Nå skal ingeniørene i gang igjen, denne gang med å prosjektere en hval «down under», mye basert på nyttig lærdom fra norske Under.

Betonghval på tre megatonn

Denne gang er det ikke norske Snøhetta, men britiske Baca Architects som står for arkitekturen til byggverket. Og denne gang skal ingeniørene inn på et tidligere tidspunkt i prosessen enn tilfellet var med Under, der Coremarine ble koblet inn etter at alle tegninger var klare. Dette blir en klar fordel, sier Coremarines Ben Fitzgerald til Teknisk Ukeblad.
Betonghvalen på tre megatonn skal ligge ytterst på en brygge som strekker seg nær to kilometer ut i Geographe Bay, i byen Busselton i delstaten Vest-Australia. Der skal hvalen fungere som undervannssenteret «Australian Underwater Discovery Centre». Med sine til sammen 900 kvadratmeter store undersjøiske vindusflater bør de besøkende kunne få god utsikt til det yrende marine livet.
Selve hvalen skal bygges i Perth-forstaden Henderson. Herfra må det ferdige betongdyret fraktes de 15 milene til Geographe Bay. Også her kommer erfaring fra oljebransjen godt med. Hvalprosjektet har et budsjett på 200 millioner kroner, og er beregnet ferdig til jul 2022.

ANNONSE