Økt matlyst med digitalt verktøy?

+
Studentene bak vinnerkonseptet fikk seg en aha-opplevelse under feltarbeidet; overraskende mange eldre var fortrolige med digitale verktøy. Derav løsningsforslaget.

Digital kompetanse hos den eldre garde kan gjøre veien kortere til enkel og sunn mat.

Hva med å utstyre matemballasjen med Tallerkenmerket, en merkeordning med skannbar kode? Merket viser hvilken matgruppe som maten tilhører. Og skanner du koden med mobilen, dukker det næringsmettede oppskrifter opp på skjermen, beregnet for matvaren du holder i hånden.

Ungt entreprenørskap og "Design Thinking"

Tallerkenmerket ble vinneren blant 11 konsepter utarbeidet av masterstudentene i entreprenørskap og innovasjon ved Handelshøyskolen NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet).

Under veiledning av seniorforsker Antje Gonera og seniorrådgiver Stine Alm Hersleth fra Nofima, skulle studentene bruke «Design Thinking»-metodikk for å løse et bestemt oppdrag. «Design Thinking» handler om «Discover – Define – Develop – Deliver», eller å skaffe innsikt, definere behov, utvikle konsepter og validere valgt løsning.

Selve oppdraget handlet om å utvikle smarte og sunne måltidsløsninger for eldre som bor hjemme. Løsningene skulle være enkle i bruk, og basert på norske råvarer.

Matlyst

For å gjøre «Design Thinking»- arbeidet så relevant som mulig, ble det koblet til forskningsprosjektet Matlyst, som handler om sunnere kosthold for en frisk alderdom.

Studentene bak vinnerkonseptet fikk seg en aha-opplevelse under feltarbeidet; overraskende mange eldre var fortrolige med digitale verktøy. Derav løsningsforslaget.

Les også: Stort marked for spesialtilpasset mat

ANNONSE