Lofoten klar for storinnrykk!
– La meg si det med en gang! Selvfølgelig er det plass til alle som vil besøke Lofoten i sommer! Bortfallet av utenlandske turister denne sesongen kan på ingen måte kompenseres med norske turister. Det er bare å komme, sier reiselivssjef Elisabeth Dreyer i Destinasjon Lofoten AS.
Bakgrunnen for uttalelsen er diverse avisoppslag om at det er best å styre unna Lofoten denne sommeren på grunn av alle nordmennene som ventes å besøke denne fantastiske destinasjonen.
Den type oppslag synes reiselivssjefen ikke noe om.
– Vi har gjennom mange år jobbet målbevisst med å utvikle Lofoten som reisemål og bygget ut en infrastruktur som tåler et stort antall turister. Det har også vært jobbet godt med å legge til rette for et godt og variert turisttilbud gjennom hele året. Lofoten har mye å by på året rundt!
Organiserte turer er ansvarlig turisme
Andelen utenlandske turister utgjør rundt regnet 60 prosent av besøket i Lofoten. Det skal en del til for å kompensere for dette, men reiselivssjefen er optimistisk.
– Mange nordmenn har hørt om Lofoten, men det er fortsatt mange som ikke har opplevd den spektakulære naturen og den helt spesielle stemningen som du finner her, fremhever Dreyer.
– Dette er jo også et fantastisk reisemål for familieferie. Her er det utrolig mange spennende aktiviteter man kan gjøre. Det blir også et stadig bredere organisert tilbud som man kan være med på. Her er det for øvrig en klar forskjell mellom turistene. Våre utenlandske gjester vil svært gjerne være med på organiserte opplegg. Turer med guide og kjentmann er ikke like populære blant nordmenn. Det kan se ut som nordmenn flest mener at man ikke trenger tips til hvordan man skal ferdes i naturen. Men man får jo mye mer ut av turer hvor man er med på et opplegg. Det ligger en verdi i å oppleve de små tingene som inngår i en stor naturopplevelse – alt fra å koke kaffe på bål til å finne en bortgjemt grotte eller en fin fiskeplass.
For øvrig er organiserte turer en del av det vi kaller ansvarlig turisme. Lofoten vil aldri bli en destinasjon for masseturisme. Det ønsker vi ikke. For å bevare særpreget vårt, er det nødvendig å ta vare på naturen og sikre at reiselivsvirksomheten drives på en bærekraftig måte, understreker Dreyer.
Optimistisk for fremtiden
– Årets sesong blir ganske sikkert en spesiell sesong for reiselivet i Norge og Lofoten. Hvordan ser du for deg utviklingen av destinasjon Lofoten i årene fremover?
– Jeg er veldig optimistisk når det gjelder utviklingen for reiselivet. Vi har et unikt reiselivsprodukt som bare vil bli mer og mer attraktivt. Nå tror jeg det er viktig at vi bruker denne tiden på en positiv måte – ikke minst gjennom å sette en standard for hvordan vi ønsker å utvikle reiselivet vårt. Lofoten vil være et godt sted å besøke i fremtiden fordi vi vektlegger miljø og bærekraft. Det vil frontes i markedsføringen vår, og vi ønsker også å utvikle helårsturismen i større grad.
Sterkere satsing på Europa
For øvrig vil vi satse noe mindre på markedsføringen i oversjøiske markeder, men til gjengjeld skal det satses sterkere på det europeiske markedet. Og selvfølgelig skal vi ikke glemme innenlandsmarkedet. Lofoten har mye å by på for alle. Og kanskje det nettopp er i år man skal unne seg en fantastisk ferie i Lofoten?, spør Elisabeth Dreyer i Destinasjon Lofoten AS.
Les også: Restaurant Paleo Arctic har satt tang og tare på menyen