Smag & Behag med vinnerkonsept: – Grillkassa gikk rett hjem
– Det er en vanskelig tid. Så vi måtte jo finne på litt sprell, humrer Smag & Behag-sjef Hans Petter Klemmetsen. Konseptet «Grillkasse» traff en nerve hos sørlendingene.
– Påskegrillkassa ble lagt ut for salg klokken 11 mandag kveld. Klokken 11 dagen etter var alt bestilt. Vi kunne sikkert ha solgt et halvt tusen kasser om vi ville, men vi måtte sette en grense. Vi får jo siste ASKO-levering i dag, sier en fornøyd Hans Petter Klemmetsen til SMAKmagasinet.
Nye tider
Smag & Behag er til vanlig en restaurant med rause lunsjtallerkener, og femrettere til kvelds. Stedet åpnet i 2011, og vant Ganefart året etter; på grunn av sitt kompromissløse fokus på kvalitet og lokal forankring. Smag & Behag har også en avlegger på Bjellandstrand gård, og 17. april skulle Klemmetsen og gjengen åpnet en spektakulær avdeling i Kristiansand.
– Den åpningen er jo satt på vent nå. Jeg tror at alt blir annerledes for bransjen uansett, i tiden fremover. Så vi må ganske enkelt finne nye markeder. Grillkassene er et lite skritt på veien.
Hjernestorm
Det var forrige helg at grillkassa så dagens lys for første gang. Da var det svinenakke med godt tilbehør som gledet trofaste – nå hjemmeværende – gjester.
– Hele gruppa satt og hjernemyldret på Teams (digital samarbeidsplattform fra Microsoft red.anm.), for å finne på noe å gjøre. Det er jo gørrkjedelig å sitte hjemme. Så da dukket ideen om grillkassa opp. Du vet; sørlendingene er glade i grillen sin!
– Så det vi gjør, er å forberede godt kjøtt; med braisering og sous vide. Så lager vi til passende tilbehør, og legger alt sammen i en kasse. Da er det bare for «hjemmegjestene» å legge kjøttet på grillen, og glede seg til et godt måltid.
Viktig å være synlig
– Grillkassene fungerer også som kommunikasjon, til alle gjestene som savner oss. Det er viktig ikke å bli borte, selv om restauranten er stengt. Dessuten er det godt for både kokker og andre ansatte å holde ferdighetene varme. Og derfor er det ekstra hyggelig at konseptet treffer så bra som det gjør, avslutter Hans Petter Klemmetsen.
Les også: Utkjøring av komle ble suksess for Kafé Jærbuen