Poff i munnen!

Se, lukt, smak, nyt. Det er oppskriften på en god sjokoladeopplevelse, ifølge Jentene på Tunet i Selbu.

God sjokolade skal ikke være flat og tung i smaken. God sjokolade skal være en eksplosjon av smaker, forklarer Iris Martinsen-Aune, Chocolatier Chef på den vesle sjokoladefabrikken Jentene på Tunet, sør i Trøndelag.

– Det får vi til ved å bruke mye kakao, og lite sukker. Som ingredienser bruker vi alt fra frukt og bær til karamell og lakris, for å skape det smaksbildet som kjennetegner oss.

Smakseksplosjoner i en liten dessert: Se video fra Jentene på tunet

Små kunstverk

Det er for øvrig mer enn smaken på sjokoladen som skaper bilder; sjokoladebitene i seg selv er som små kunstverk, inspirert av både nordlys og geologi, abstrakt kunst og minimalistisk design. Alt ført i penselen av Jentene selv.

– Sjokoladen skal være fin og elegant å se på, og reflektere kvaliteten på råvarene som ligger bak. Smaken starter jo med øynene!

Råvarene Iris snakker om, handler blant annet om Grand Cru – «high-end»-sjokoladen fra franske Valrhona – som danner basis for verkene fra Jentene på Tunet.

Odel

Jentene på Tunet er et eksempel på hvordan gode tilbakemeldinger kan lede til millionbutikk. Men det startet litt før. Iris Martinsen-Aune – og husbond Eivind – ble trukket fra Oslo til Selbu for ti år siden, av Eivinds odelsrett. Året etter, og vel på plass i sin nye kommune, kjøpte paret Selbutunet; som ble satt i stand til et feiende flott konferansesenter.

Og det var her, i 2016, at sjokoladen ble introdusert for første gang. En inspirerende helg høsten i forveien, med mesterkonditor Sverre Sætre, hadde nemlig vekket Selbuparets nysgjerrighet for gourmetsjokoladens muligheter. En Selmi tempereringsmaskin ble sporenstreks fløyet inn, og kreativiteten sluppet løs. Resultatet ble altså spist av konferansegjestene på tunet året etter, til stor jubel og åtgaum. Det ble starten på et eventyr.

– Så i 2017 solgte vi Selbutunet, leide oss inn i kjelleren, og startet sjokoladefabrikk, forteller Eivind, som fyller rollen som sjefssmaker og forretnings-utvikler for sjokoladetunets kunstferdige produkter.

Internasjonal og prisvinnende

Etter oppstarten har utviklingen vært like eksplosiv som sjokoladesmaken. I 2017 lå omsetningen allerede på tre millioner. Året etter – i 2018 – hadde omsetningen økt til ti millioner. Samtidig fortsatte de gode tilbakemeldingene, nå også i form av prisdryss.

I 2017 vant Jentene på Tunet medalje i International Chocolate Awards, og det gjorde de jammen i 2018 også. Jentenes Nordlyssjokolade har blitt særlig populær. Den har – blant annet – funnet veien til den japanske statsministerens bord, som offisiell norsk gave. Nedslagsfeltet er med andre ord internasjonalt. Eller skal vi si universelt? Det ryktes nemlig at sjokoladen har blitt nytt på en og annen romstasjon ...

Så fin har utviklingen vært, at en ny fabrikk snart står klar. Den blir på 1000 kvadratmeter, med opplevelsessenter og eget showroom.

Tidkrevende

Det tar tre dager å lage en sjokoladebit på tunet i Selbu. Alt gjøres for hånd, og lokale ingredienser nyttes der er mulig. De ferdige sjokoladene er som små, selvstendige måltider, med smaker som skaper både undring og glede.

– Sjokoladene våre må nytes, så ta deg den tiden du trenger, avslutter chocolatier Iris Martinsen-Aune.

ANNONSE