Inspirerende kundetreff med ASKO ØST

Fagansvarlig for vin og brennevin i ASKØ ØST, Henrik Gjerding, ønsket velkommen til inspirasjonsdag på KIT-akademiet.

Her ble det servert en liten aperitiff før det faglige programmet startet.

Nyheter på KIT-akademiet

Line Strømberg fortalte litt om hva KIT-akademiet representerer, og hvilke nyheter som er på planen. Av det rikholdige programmet trakk hun frem to nyheter denne høsten. Det er kjøkkenøkonomi med Christer Rødseth og kurset i kommunikasjon og feedback. (Les mer om kurstilbudet på kitakademiet.no)

 Gode måltidsløsninger

Hvem er gjestene dine? Hva er de opptatt av, og hva ønsker de på menyen? Dette var sentrale spørsmål i innlegget fra Mats Johansson fra Haugen-Gruppen.

Finner man gode svar på det, så er det også mulig å utforme en selgende meny. Dette bygger på et system utviklet av produsenten Salomon FoodWorld. Dette systemet, Culinary Code, er et effektivt hjelpemiddel for å utforme «riktige» menyer i forhold til kundegrunnlaget man har. Haugen-Gruppen har benyttet dette systemet i samarbeid med kunder, og resultatene er gode.

Innsikt gir muligheter

Også Birger Frimo fra Nortura var opptatt av behovet for innsikt i trender og kundepreferanser.

– Konkurransen i serveringsmarkedet er hard. Det er de beste som overlever, og innsikt er nødvendig for å skape et produkt som er i pakt med trendene. Nortura følger aktivt med på hvilke trender som gjør seg gjeldende for ulike målgrupper. Kundene våre er ikke en ensartet gruppe. Ulike ønsker og preferanser gjør seg gjeldende, og derfor arbeider vi hele tiden med å utvikle spennende nyheter som passer til ulike segmenter.

– Blant annet har vi de siste årene jobbet mye med å utvide tilbudet av stykningsdeler. Her er det mye spennende av høy kvalitet som også bidrar til god ressursutnyttelse, bærekraftige løsninger og bedre kjøkkenøkonomi. Et tett og godt samarbeid med norske kokker har bidratt til denne utviklingen, fremhevet Frimo.

Too Good To Go og kokketeater

Kampen mot matsvinn sto også på programmet, og Anniken Quirk og Ann-Kristin Raknes Pfründer fra Too Good To Go fortalte litt om utviklingen av dette spennende konseptet. Etter starten for fire år siden har konseptet fått bred oppslutning fra mange i serveringsnæringen. (Les mer om konseptet på toogoodtogo.no)

– Vi kaster 385 000 tonn med mat årlig! Mye god mat blir kastet av serveringsbedrifter hver eneste dag. Tanken er at man istendenfor å kaste dette, får solgt overskuddet. Det blir vinn-vinn for alle parter, fremhevet de to.

– Vi har reddet rundt regnet 2,5 millioner porsjoner med mat fra å gå i søpla. Vi har ca. 1600 butikker og serveringssteder som medlemmer, men ønsker oss enda flere!

Etter dette var det tid for kokketeater, mingling og vinsmaking.

Se video fra kundetreffet her.

ANNONSE