Fairtrade: – "Rettferdig frokost" kan være et sted å starte?

+
Sammen med næringslivet kan vi skape viktige endringer for alle leddene i næringskjeden, sier Fairtrades Annabelle Lefébure-Henriksen.

Fairtrade handler om å gi mennesker på starten av næringskjeden rettferdige handelsbetingelser, slik at også de opplever et rimelig økonomisk handlingsrom, forklarer Annabelle Lefébure-Henriksen.

Annabelle Lefébure-Henriksen overtok som daglig leder i Fairtrade Norge i september i fjor.

– Jeg er ikke ny leder lenger, men det første året i en organisasjon er jo alltid en læringsprosess, smiler Annabelle.

Fra næringslivet

Lefébure-Henriksen kom til Fairtrade fra jobben som bærekraftansvarlig hos Varner Retail AS. Der var hun blant annet ansvarlig for å bygge opp kleskjedens India-kontor.

– Som representant for en stor næringslivsaktør har jeg hatt mye kontakt med Fairtrade «på bakken», og har sett på nært hold hva det betyr å styrke for eksempel bomullsprodusentenes vilkår. Det er næringsliv og handel som muliggjør endring for bøndene, så lenge handelen er bærekraftig og rettferdig for alle leddene i næringskjeden.

Bergen og Paris

Den nye Fairtrade-sjefen er siviløkonom fra Norges handelshøyskole i Bergen. Hun har også en master i internasjonale forhold og samfunnsansvar fra Institut Catholique de Paris. Det er denne kunnskapen, kombinert med 12 års næringslivserfaring samt et brennende engasjement for bærekraftige verdikjeder og anstendige arbeidsforhold, som Annabelle tar med seg når hun skal peke ut hovedsatsingsområdene for Fairtrade Norge i årene fremover.

– Jeg håper at vi kan jobbe enda tettere sammen med næringslivet. Sammen kan vi skape viktige endringer. Det er jo i samhandlingen mellom råvareprodusentene i sør og de kommersielle aktørene her i nord at mulighetene ligger.

– Jeg tror også at må vi bli enda tydeligere overfor forbrukerne. Som forbruker skal du vite hva Fairtrade er, og hvorfor det er viktig. Du skal føle at du bidrar med noe viktig når du handler Fairtrade, fortsetter Lefébure-Henriksen.

– Dessuten ønsker vi å styrke samarbeidet med andre organisasjoner som jobber mot de samme overordnede målene som oss. Fairtrade kan ikke redde verden alene, men sammen med andre kan vi få gjort ganske mye.

Lokale markeder

– Et annet aspekt, som det også er viktig å ha med seg, er at ikke alle råvarer nødvendigvis skal eksporteres. Det viktigste for oss i Fairtrade er jo at bøndene i produsentlandene får skikkelig betalt for varene sine, ikke at varene ikke skal selges i eget land. Derfor jobber Fairtrade også med å stimulere utviklingen av det lokale markedet rundt produsentene.

Rettferdig frokost

For serveringsbransjen er det Fairtrade-produkter som kaffe, te, kakao, sukker, bananer, is, krydder og vin som er interessante. Har Fairtrade-sjefen noen tips til økt bruk av «rettferdige produkter»?

– I Sverige har man eksperimentert med «rettferdig frokost» ved enkelte hoteller, hvor alle produktene i frokostbufféen er Fairtrade-sertifiserte. Vi vet at også norske hoteller har vist interesse for konseptet. Det kan kanskje være et sted å starte? avslutter Annabelle Lefébure-Henriksen retorisk.

ANNONSE