– Iskrem gir god bruttofortjeneste og store muligheter for mersalg

– Fjoråret var fantastisk for Hennig-Olsen Is. Været var selvfølgelig en medvirkende årsak til det betydelige salget vi opplevde i 2018, men vi håper og tror at vår store bredde i spennende smaker og produkter også var en del av forklaringen, sier konsept- og produktsjef PROFF på storhusholdning hos Hennig-Olsen, Trond L. Banerjee Wøien.

– Vi mener is og iskremprodukter har et stort potensial på storhusholdning. Mulighetene for mersalg innenfor denne kategorien er betydelige, og bruttofortjenesten er god.

En god shake

– Vi ser stadig vekk eksempler på at de som jobber med å skape selgende iskrem-menyer får god uttelling for det. Det er eksempelvis morsomt å se hva en kjede som MIX har fått til innen milkshake. Milkshake er forøvrig blitt et veldig populært produkt de siste årene. Her har man også det beste utgangspunktet for å lage sine egne varianter med det produktspekteret Hennig-Olsen tilbyr, fremhever Wøien.

– Vi har i dag 30 ulike kuleis-varianter som igjen kan «stæsjes» opp med nær sagt alt mulig!

Matnyttig inspirasjon

– Det samme kan vi si om softis. Ved siden av å servere en klassisk softis, er det omtrent ikke grenser for hvilke spennende kombinasjoner du kan tilby. Dette gir jo mange muligheter på en dessertmeny. På et minimum av tid kan du tilby en signaturdessert basert på en porsjon softis. For mange kunder er dette et godt valg, og for et serveringssted gir det også en god bruttofortjeneste.

– Fordi det er enkelt å lage ulike alternativer med is, legger vi stor vekt på å inspirere både gjennom brosjyrer og jobben våre salgskonsulenter gjør ute hos kundene. Det er også mye spennende inspirasjon å finne på våre nettsider, sier Wøien.

Baker- og konditorlandslaget

– Inspirasjon er et viktig stikkord i forhold til å lage spennende og selgende ismenyer. Derfor har vi et godt samarbeid med Baker- og konditorlandslaget som er meget dyktige på å vise noe av det du kan kreere med ulike typer is som utgangspunkt.

Is for helsebevisste

– Er det spesielle trender som er fremtredende innenfor iskremkategorien akkurat nå?

– Det er flere trender som preger markedet akkurat nå. Vi ser bl.a. at helse også er en trend som påvirker våre produkter og konsepter. Som svar på det, er en av årets nyheter isen Zeroh! I samarbeid med Lerum har vi utviklet verdens første is med naturlig aroma og farge helt uten kalorier.

Parallelt med dette er kos og hygge noe som betyr mye. Det skal smake godt! Kundene vil bli fristet med gode smaksopplevelser. 

Ulike målgrupper

– Vi må kunne tilby en bredde som sørger for noe som passer for alle målgrupper. Derfor ser vi at noen smaker og varianter gjør det godt i noen segmenter. Krokanis er et eksempel på noe som mange godt voksne er glade i, men som yngre forbrukere ikke er så begeistret for.

– På den annen side liker mange av våre yngre sluttkunder Cola-sorbet, men det selger vi ikke så mye av til godt voksne forbrukere...

Innovasjon er viktig

– Is med salt lakris og smak av grønn te er eksempler på noe av det vi har lansert de siste årene. Det er selvfølgelig forskjell på volumene som selges, men det er alltid viktig å ha et øye for innovasjon. Nyheter er viktig for utvikling av kategorien, fremhever Wøien.

ANNONSE