Oslo Street Food er hovedstadens nye storstue
På Torggata Bad har hovedstaden fått en gedigen mathall viet utelukkende til street food. Helt siden åpningen har folk strømmet til Oslo Street Food, som tar mål av seg å servere gatemat på gourmetnivå.
I begynnelsen av februar åpnet Oslo Street Food i Torggata Bad; en bygning fra 1925 som den gang rommet landets største badeanlegg.
Innenfor de 1800 kvadratmeterne serveres det autentisk mat fra en rekke land og kjøkken, deriblant det japanske, filippinske, libanesiske, meksikanske og peruanske. Restauranter som Tunco og Der Pepper’n gror har du kanskje hørt om før, men det er flest nye navn på de 16 bodene som omgir oss. I mathallen er det også flere barer, hvor du får både kaffe, øl, vin og drinker.
En onsdag formiddag like etter åpningstid er det allerede folksomt her, men stemningen er like fullt rolig sammenlignet med hvordan den vil bli utover dagen.
Se flere bilder fra Oslo Street Food i bildekarusellen.
Storstue med plass til alle
– Besøket har vært over all forventning; i løpet av de tre første ukene var det 100 000 besøkende, sier Kai Lyche, som er daglig leder av Oslo Street Food.
Lokalet har kapasitet til 900, og på lørdager har det vært nødvendig med dørvakt for å holde styr på køen. I likhet med hva badeanlegget var i sin tid, er Oslo Street Food et sted som tiltrekker seg folk i alle aldre. Lokalet er både rullestol- og barnevognvennlig, og de første ukene har det strømmet til alt fra venner og kollegaer til foreldre i permisjon.
– Vi har også hatt besøk av store pensjonistgrupper, forteller Lyche. Den eldre garde har kanskje minner om klorvann i disse lokalene, og er nysgjerrige på hva dette nye er.
Internasjonale vibber
Selv om man skulle ha ulike preferanser for mat og drikke, gjør konseptet det enkelt for en stor gjeng å dra ut sammen. Mat kjøpes i boden som frister hver enkelt mest, før man samles rundt bordet. De mange langbordene og den avslappede og uformelle stemningen bidrar til at Torggata Bad gir internasjonale vibber.
Nordmenn er kjent for sin intimsone, men på Oslo Street Food er det ikke alltid rom for den. Her er det utelukkende langbord med benker, og kjente så vel som ukjente sitter tett i tett når det er nødvendig for å få sitteplass. Fra ettermiddagen og utover kvelden er det et myldrende liv i hallen med matlukt, musikk og mennesker.
Oslo Street Food er for øvrig milevis unna nordisk minimalisme i estetikken, og byr snarere på en overflod av sanseinntrykk. Det nye tilskuddet i Oslos serveringsbransje kan synes å være en eksotisk pause fra det ellers så grå og lavmælte livet i hovedstaden på denne tiden av året.
Utfordrende logistikk
Når vi snakker med Lyche nesten fire uker etter åpning, har det allerede vært 55 000 transaksjoner i bodene.
– Det er mye mat. Det sier seg selv at det er veldig mye varer som skal inn, så den største utfordringen er logistikken, men den har fungert veldig bra, sier han.
ASKO Servering er hovedleverandøren til Oslo Street Food, og står for alt av non-food, alkohol og mineralvann, i tillegg til mat til de fleste bodene.
– Vi får levering fem dager i uka, og det er forutsigbart. Vi har to ansatte som utelukkende tar seg av vareflyten. Målet må være at mest mulig går over ASKO, sier Kai Lyche.
Den trendy japanske "pannekaken" okonomiyaki er blant rettene du finner på Oslo Street Food.