Opprinnelse, autentisitet og identitet stadig viktigere

Nytt år og nye muligheter. Hva vil vi se av drikketrend-endringer i 2017? SMAK tok turen til Vinhuset på Kalbakken for en prat med markedssjef Petter Røysland.

– Som overalt ellers i bransjen, merker også vi som jobber med drikkevarer at kravet til identitet øker. En god vin skal ikke bare være god. Den skal ha en spennende opprinnelse, den skal ha karakter og autentisitet, i tillegg til en god historie, forteller Petter Røysland.

– Derfor ser vi et økende fokus på innkjøpssiden fra restaurantenes side, der man spisser konsepter og trender. Dessuten opplever vi at importørene stadig oftere tar klare verdivalg og signaliserer tydelige retninger.

Verden er større enn Frankrike

– Når det gjelder vin har vi nordmenn alltid hatt et sterkt europafokus, med en spesiell forkjærlighet for franske druer. Når tror jeg imidlertid at vi begynner å bli klare for «nye» vinland, som for eksempel USA ­– som har gjennomgått en aldri så liten revolusjon på markedsførings- og produksjonssiden for sine californiske viner. Pris er ikke så avgjørende for oss som det en gang var, noe som gjør at vi våger å la vinblikket få se mer enn kun franske vinranker.

– Derfor ser vi også et «utbrudd» av vulkanske viner, fra fjellsidene rundt Etna på Sicilias østkyst til Napolibuktens Vesuv. Det spesielle jordsmonnet og de unike mineralene gir disse vinene en lett gjenkjennelig smak.

– På generell basis kan vi i tillegg se en dreining fra tunge, røde viner mot lettere, hvite alternativer.

Mer spenning til maten

– På brennevinsfronten tror vi på en fortsatt økning på whisky, akevitt og gin, mens konjakken er på vikende front. Som tilfelle lenge har vært med øl, ser vi også stadig flere og mindre produsenter på brennevinssiden – som eksperimenterer med mindre og spesielle batcher. Det var slik vi fikk en ny vår for akevitten. Brennevin brukes også oftere som matdrikk til selve måltidet, og ikke bare som en avslutning.

Øl er fortsatt kult

– Og hva med øl, undrer SMAKs utsendte. Begynner vi snart å gå lei?

– Å nei, beroliger Røysland.

– Nåløyet blir imidlertid stadig trangere for å den som vil vinne aksept. Det holder ikke lenger bare å være en liten aktør med et spennende brygg. Kvaliteten må være på topp i tillegg til den gode historien. Men småskalaproduktene vokser bare med et par prosent i året, så det er fortsatt mye å gå på, avslutter Vinhusets Petter Røysland.

ANNONSE