Bollespesialistene på Espa

Det er noe på gang! Du kjenner det på den liflige duften som møter deg i døra på Espa servicesenter. Og litt lenger inn i lokalet ser du hva som avstedkommer den ubendelige trangen til å kjøpe en bolle eller ti med en gang du kommer inn på denne stasjonen. For der ligger de på rekke og rad – boller med rosiner, sjokolade og annet godt. Og selvfølgelig får du hveteboller, som bare er akkurat det… Og varetrykket i disken er det ingen ting å si på, for her bugner det!

Men hva i all verden er forklaringen på at en bensinstasjon på Espa år etter år har Norgesrekorden i antall solgte boller? Hva er hemmeligheten bak denne suksessen?

Grundige forberedelser

Vi møter de tre driverne Roger Danielsberg, Rune Gulbrandsen og Morten Støen en rolig formiddag i november for å høre nærmere om hva de gjør for å oppnå det eventyrlige bollesalget ved stasjonen. Med over 1,3 millioner solgte boller i året kan det jo ikke kalles annet enn noe annet.

– Vi har jo våre hemmeligheter, smiler Rune mens Roger er raskt ute med å presisere at det i bunn og grunn er noen helt generelle ting som må være på plass for å oppnå suksess med bollesalget. – For det første må vi legge forholdene til rette. Vi må ha nok varer i disken! Og vi må bruke historiske tall for alt de er verd. Videre har vi alltid fokus på salg. Alle som jobber her er flinke med mersalg, forteller Morten.

NRK-innslag

Mange har en formening om at Espa «alltid» har vært store på bollesalg, men historien er ikke akkurat slik.

– Vi startet med bollesalg i 1999. Året etter solgte vi 18000 boller, forteller Rune. – Men vi synes det var en spennende varegruppe som vi hadde tro på, og salget økte jevnt og trutt. I 2003 solgte vi 105 000 boller, og det avstedkom en reportasje i Hamar Arbeiderblad. Den reportasjen var vel også en av grunnene til at det ble laget et lokal-innslag om oss på NRK i 2005. Heldigvis for oss ble dette sendt på riksdekkende TV i programmet "Norge i dag».  Etter dette eksploderte salget, og det har igjen hatt en selvforsterkende effekt. Nå er Espa-boller et begrep, smiler Rune.

– I 2016 har vi et mål om å selge 1,5 millioner boller, forteller Roger. – Alle som jobber her, 37 i tallet fordelt på 21 årsverk, er topp motivert for å nå den målsettingen.

– Men det er ikke bare bollesalget i seg selv som er interessant. Den store trafikken dette skaper, bidrar jo også til et betydelig salg av andre produkter. Vi selger bl.a. 700 kopper kaffe i snitt hver eneste dag, forteller Morten.

Lokalmat

– Vi er også stolte av at vi har klart å få til et betydelig salg av lokalmat. Årlig selger vi nå 3,5 tonn honning fra en lokal produsent, og omsetningen av honning og andre produkter i denne varegruppen passerer i 2015 1,7 millioner kroner forteller Morten, og spør om det ikke skal være en bit sylte eller litt lokalprodusert ost…

– Totalt sett betyr ikke dette så mye sammenlignet med salget av boller, kaffe og annen veimat. Men vi mener det er viktig å ha denne varegruppen fordi det gir oss god PR, og fordi vi får noen ekstra kunder som stopper hos oss nettopp fordi vi har noe som ikke så mange andre har, sier Roger.

– Samtidig gir også lokalmaten et bra bidrag, og det er lite arbeid med dette salget.

3 minutter

– En annen suksess-faktor er nok at vi har lagt vekt på at kundene skal slippe å vente! Etter vi bygget om stasjonen, har vi fått 4 kassapunkter, og vi er i disse dager i ferd med å gjøre ferdig nye og større toalettfasiliteter. Dette er detaljer som betyr mye for kundene, mener Roger.

– Til tider har vi svært mange kunder innom. Målet er at kunder som ikke skal ha noe å spise, skal slippe å bruke mer enn 3 minutter inne på stasjonen. Da unngår vi trengsel, forteller Rune.

– Ombyggingen økte også effektiviteten «på bakrommet». Varemottak og lager er nå strømlinjeformet i forhold til de volumene vi omsetter. Dette betyr selvfølgelig mye for å kunne ha effektive rutiner. Og sist men ikke minst har vi et høyt fokus på renholdet! Vår medarbeider Bjørn Johansen gjør en god jobb med å sørge for at rutinene fungerer som de skal på dette området, forteller de tre. 

ANNONSE