Oatly Oat Drink Matcha over ASKO
Svenske Oatly lanserer nå sin nye havredrikk med matcha på det norske markedet. I hjemlandet ble den lansert for noen måneder siden, og salget skal – ifølge ryktene – ha skutt i været.
– Det nye produktet er basert på havremelken vår, med en passelig mengde matcha og et hint av vanilje, sier storkundeansvarlig i Oatly, Morten Nilsen, til SMAKmagasinet. – Passer perfekt for alle som er nysgjerrige på matcha!
Først UK
Før Oatly tok matchadrikken hjem til Norden, ble produktet testet i det britiske markedet, hvor det ble lansert i sommer. Nå står altså Norge for tur. Oat Drink Matcha leveres klar til servering – forutsatt at den oppbevares kjølig. Drikken kan tilbys som den er, men kan også inngå i ulike serveringskonsepter – for eksempel som base i matcha latte eller som alkoholfritt alternativ på bar- eller kafémenyer.
Matchatrend
Matcha har gått fra nisje til mainstream – og gjør nå sitt inntog på norske menyer i form av ferdigdrikker, kaker, lattes og cocktails. Den intense grønnfargen og den umiskjennelige vegetale smaken gir både visuelt og kulinarisk løft – særlig når den kombineres med plantebasert melk.
Drikker som Oatly Oat Drink Matcha treffer rett på den urbane tidsånden: bærekraftig og plantebasert. Den milde vaniljensmaken avrunder den naturlige bitterheten i matchaen, noe som kan gjøre drikken mer tilgjengelig også for nye målgrupper. Samtidig gir den en mild energiboost – uten det brå koffeinkicket mange opplever med kaffe.
– Med tydelig helseprofil og plantebasert forankring er dette et produkt som vi tror samsvarer med stadig flere gjesters preferanser – ikke minst blant yngre voksne, vegetarianere og fleksitarianere. Samtidig opplever mange serveringssteder en økende etterspørsel etter alternativer til kaffe og søtere drikker – gjerne noe som signaliserer både bevissthet og kvalitet, avslutter Morten Nilsen.