Innsikt, informasjon og innflytelse: Det økologiske arbeidet fortsetter
Under Debio Marked sitt markedsseminar mandag 10. november, i forkant av utdelingen av Matprisen, ble det avholdt en panelsamtale med temaet «Et bærekraftig måltid». Hvordan kan bransjen samarbeide for en større andel økologisk, lokalmat og sesongbaserte varer? Paneldeltakerne bestod av Johan Laursen, direktør Food&Beverage i Thon Hotels; Kristian Halvorsen Kjærnes, salgsdirektør i ASKO Servering; Leif Magne Grastveit, leder i Matvalget; Tobias Strandskog-Christensen, politisk rådgiver i NHO Reiseliv og Ola Solfridson Klepp, eier og kjøkkensjef på Restaurant K2.
Kjærnes og ASKO Servering tok et tydelig standpunkt: Fokuset har lenge ligget på bilene som frakter maten, men nå handler det like mye om hva som er inni dem.
– Vi har lenge jobbet med kjøretøy og logistikk, men nå ser vi en tydelig økning i etterspørselen etter bærekraftige produkter, sa han under samtalen. – Kundene våre ønsker lokalmat og økologiske produkter, og vår jobb er å gjøre disse varene tilgjengelige.
Restaurant K2 er et ypperlig eksempel på en aktør som tar økologi på alvor.
– Vi har tre regler for alle innkjøp, som gjelder uansett hva: Råvarene skal være fra Rogaland, og dersom det ikke går, skal de være fra Norge. Dersom det ikke er mulig å få tak i norsk, skal de være økologiske, forklarte Ola Solfridson Klepp. – Disse reglene har vært klare siden før vi åpnet. Veldig mange velger å spise hos oss nettopp fordi vi har denne filosofien, og andelen økologiske produkter har økt hvert eneste år takket være dette.
Fra data til handling
ASKO Servering har brukt mye tid og ressurser på å hente innsikt og forståelse om økologiske produkter i storhusholdningsmarkedet. Det de har funnet, er både oppløftende og utfordrende: Potensialet er enormt, men kjennskapen fortsatt altfor lav.
– Det hjelper lite å ha hundrevis av økologiske varer i sortimentet dersom ingen vet at de finnes, påpekte Kjærnes. – Derfor har vi blant annet utviklet et eget innsiktsverktøy som gjør det mulig for kundene å se hvor stor andel av innkjøpene deres som faktisk er økologiske. Når man får se tallene svart på hvitt, blir det enklere å sette konkrete mål og gjennomføre målrettede tiltak.
Gjennom merkevaren «Matskatter fra Norge» fremmer ASKO Servering lokalmat – hvor en betydelig andel også er økologisk. Dette gjør det mulig for kundene å støtte både norsk landbruk og bærekraftige produksjonsmetoder i ett og samme valg.
– Vi har allerede et bredt og voksende sortiment av økologiske varer, og jobber aktivt med å øke andelen, sa Kjærnes.
Kunnskap og krav driver endring
Det er imidlertid ikke bare vareutvalg og innsikt som trengs for å få fart på økologihandelen. Det handler minst like mye om kunnskap.
– En utfordring er rett og slett at mange kunder ikke har nok kunnskap om hva økologisk mat faktisk innebærer, sa Kjærnes. – Nettopp derfor har vi et ansvar for å informere, veilede og bidra til å heve kompetansenivået i hele verdikjeden.
En annen faktor som virkelig gir effekt, er når det stilles tydelige krav utenfra. Offentlige anbud, sertifiseringer og bærekraftsmål har vist seg å være sterke drivkrefter – og Kjærnes tror dette vil bli enda viktigere i tiden fremover.
– Når det kommer klare krav, snur folk seg raskt. Vi trenger flere slike insentiver, understreket han.
Samarbeid for fremtiden
Kjærnes mener at små grep kan gi store utslag, spesielt dersom man klarer å gjøre bærekraftige valg enkelt. Hvis en kunde bytter ut én høyvolumråvare med et økologisk alternativ, kan det få stor innvirkning. Men det starter med at noen viser vei.
– Vi blir veldig inspirert av hvordan K2 har definert tydelige kriterier for sine innkjøp, sa han. – Det viser at det går an. Det gir oss motivasjon til å samarbeide tettere med kundene våre om kompetanse og måloppnåelse.
Leif Magne Grastveit, leder i Matvalget, understreket også at kunnskapen om økologi ofte er mangelfull.
– Mange har fått med seg et miljømerke, og at det handler om «fraværet av sprøytemidler». Men det er for lite informasjon om de positive effektene ved økologisk produksjon, sa han. – De fleste er ganske frakoblet produksjonen av mat, og vet ikke hva det vil si å være bonde eller hva som faktisk skjer i jorda når man bruker sprøytemidler. Tar man seg tid til å forklare dette, blir det lettere for både forbrukere og kunder å forstå.
Derfor handler ASKO Servering sin strategi like mye om samarbeid og veiledning som om logistikk og sortiment.
– Hvis man ikke forstår hva det innebærer, er det vanskelig å få til en endring. Det hele begynner derfor med å informere, tilrettelegge og synliggjøre økologi. Først da kan man sette konkrete mål og jobbe sammen med kundene om å øke andelen økologiske varer. Økt bevissthet gir økt handlingsrom. Og med riktig informasjon, tilgjengelighet og støtte, blir det faktisk enkelt å ta gode valg, avsluttet Kjærnes.