Stiftelsen gir støtte til pop-up-restauranter på Hamars ungdomsskoler

Rekrutteringen til restaurant- og matfag har vist en liten oppgang den siste tiden, men utfordringene er fortsatt mange. Nå satser Storhamar videregående skole på et nytt og inspirerende tiltak, støttet av Stiftelsen for rekruttering til restaurant- og matfag (Stiftelsen) – med mål om å gi ungdom tidlige og gode opplevelser med mat.

Kim Michael Krohn, faglærer ved Storhamar, forteller at skolen nylig fikk tildelt 45 000 kroner fra Stiftelsen. Midlene går til et helt konkret tiltak: pop-up-restauranter ute på Hamars ungdomsskoler. Der møter lærere og elever fra videregående opp i mat- og helsetimene med råvarer, menyer og dekorasjoner, ferdig preppet til ferdiggjøring og servering av en to- eller tre-retters meny – sammen med ungdomsskoleelevene.
– Tanken er at våre elever skal fungere som veiledere og rollemodeller, samtidig som ungdomsskoleelevene får en forsmak på hvordan det kan være å jobbe med mat på et profesjonelt nivå, sier Krohn.

Rekruttering som monner

Prosjektet starter ved Børstad ungdomsskole i Hamar, men målet er å utvide til flere skoler når tid og ressurser tillater det. Alle elever på 9. trinn deltar – et viktig grep for å nå bredt ut og gi flest mulig en positiv opplevelse knyttet til mat og ernæring.

Stiftelsen for rekruttering til restaurant- og matfag har søknadsfrist 1. oktober, og Krohn håper å kunne søke om videre støtte etter første runde. – Vi må prøve dette i praksis først, men ambisjonen er å utvide. På sikt kan vi nå langt flere ungdommer, forteller han.

Storhamar viser vei

Storhamar videregående skole har markert seg som en av landets virkelig aktive på rekrutteringsfronten. Allerede førstkommende mandag står de bak arrangementet Ung restaurant 2025, der SMAKmagasinet selvsagt er til stede. Arrangementet samler elever, lærere og bransjefolk i et felles løft for å synliggjøre mulighetene i restaurant- og matfag.

Som kjent har søkertallene til restaurant- og matfag vist en liten oppgang det siste året. Derfor er det ekstra viktig å ikke hvile på laurbærene, men å satse knallhardt videre på rekrutteringsarbeidet. Tiltak som pop-up-restaurantene på ungdomsskolene viser hvordan kreativitet og samarbeid kan gi bransjen fremtidens fagfolk.

ANNONSE