Fra måltid til minne: Maritim Fjordhotel byr på hele Flekkefjord




Midt i kystperlen Flekkefjord ligger Maritim Fjordhotel – et hotell med over 40 års historie og røtter som strekker seg dypt inn i byens historie. I 1957 ble bygget kjøpt opp som et konkursbo av de nåværende eierne, Andersen Mekaniske Verksted. På dette tidspunktet var det en tønnefabrikk.
– AMV hadde noen år med verkstedvirksomhet her, før de flyttet til Svegeskogen, hvor virksomheten fortsatt ligger i dag, forteller hotelldirektør Håkon Andersen når SMAKmagasinet er på besøk. – I 1980 gjorde de om bygget til hotell. Det er komplisert å lage hotell i et bygg som aldri var ment for overnatting, men det gir også et sted med særpreg og sjel.
Rett før pandemien slo til, gjennomgikk hotellet en totalrenovering både innvendig og utvendig. I dag byr fjordhotellet på 46 rom, selskapslokaler, kurs- og konferansefasiliteter og en egen bistrorestaurant, mens det vestvendte uteområdet er perfekt for lange sommerkvelder.
– Det har vært krevende tider for hele bransjen, men vi opplever god vekst. Vi satser mye på restauranten, og mat og drikke utgjør rundt 40 prosent av omsetningen, sier Andersen. – Vi jobber for å overgå gjestenes forventninger. Nordmenn er kresne – de vil ha god mat, god vin og service med det lille ekstra. Derfor har vi gode råvarer og ansatte med høy kompetanse. Det er slik man blir husket!
Folk, flammer og smak
Å skaffe dyktige fagfolk har lenge vært en utfordring i bransjen, og det er noe også Flekkefjord merker godt.
– Det er vel så krevende på små steder som i storbyen, sier Andersen. – Men vi har nå fått både kjøkkensjef og restaurantsjef som er utrolig dyktige, og begynner å komme til det nivået vi ønsker å være.
På kjøkkenet er det Raimondas Jucius som er sjefen. Men før han takket ja til jobben, hadde han én klar betingelse.
– Kjøkkenet måtte kjøpe inn en Mibrasa-grill. Uten den hadde jeg ikke tatt jobben, sier Jucius og ler. – Vi er de eneste i området med en slik grill, og den gir kjøttet en særegen smak. Det er derfor ikke så rart at indrefilet og entrecôte er bestselgerne våre.
Men grillen er bare halvparten av ligningen.
– Gode råvarer er minst like viktig. Vi bruker kortreiste råvarer der vi kan, og det skal alltid være ferskt og av høy kvalitet. Vi samarbeider med flere lokale produsenter, blant annet et fiskemottak på Hidra og mikrogrønt i Farsund, forklarer Jucius. – All maten lages fra bunnen av her på kjøkkenet. Menyen er sesongbasert, og tilpasses i løpet av året. Den er imidlertid alltid liten, fordi det handler om kvalitet over kvantitet.
På restaurantsiden står Jeanette Galdal ved roret – utdannet servitør, sommelier og en restaurantsjef som brenner for å skape minneverdige gjesteopplevelser.
– For meg er det viktig å samle folk og skape gode stunder rundt bordet, sier hun. – Det skal være god lokal mat som er laget med lidenskap og kjærlighet, og man skal nyte den med god drikke, enten det er med eller uten alkohol. Mat samler folk, og det handler om å få gjestene til å føle seg oppriktig velkomne.
Andersen understreker at hotellets suksess ikke bare handler om ledelsen og de mest synlige rollene, men om hele fellesskapet.
– Vi har et fantastisk team her på hotellet, og vi er helt avhengige av alle avdelingene for å lykkes. Hver eneste ansatt er en uunnværlig del av helheten.
Fra hotellopphold til helhetsopplevelse
Maritim Fjordhotel har mange bedriftsavtaler som fyller rommene året rundt, men om sommeren er det ferie- og fritidsgjestene som dominerer.
– Flekkefjord er primært en sommerby, og fra juni til september har vi mange turister her, sier Andersen. – Vi har gjester fra hele Europa, spesielt Tyskland og Nederland, og ser også en økning i antall amerikanere. Det skyldes nok både den svake kronen og at Norge oppleves som et trygt land – både klimamessig og ellers.
For Andersen og resten av teamet handler jobben om mer enn å bare tilby rom og måltider – det skal være en helhetsopplevelse.
– Vi selger hele byen! Gjestene skal ha en god opplevelse hos oss, men også i resten av Flekkefjord. Etter pandemien har bransjen blitt flinkere til å samarbeide, og vi har felles arrangementer og konsepter som løfter hele byen. Sammen har vi klart å skape liv, og vi opplever at mange turister blir her i minst to dager nettopp fordi det er så mye å gjøre. Dette er viktig, ikke bare for bransjen vår, men for regionen som helhet. Vi gleder oss til å bygge videre på dette i årene som kommer, avslutter Andersen.