Is og boller fra Havna Landhandleri


Kjersti With har på fjerde sommeren hatt et popup-landhandleri på Tjøme i fellesferien. Her har sommerglade kunder i shorts og bikini til stadighet poppet innom. Med popup-konseptet gir de også merverdi til hotellet rett ved siden av.
«Er det greit at jeg går inn i bar overkropp?»
«Det er innafor!» kvitterer Kjersti With kunden i det flotte sommerværet.
Forrige fredag var siste dagen de holdt åpent etter en hel julimåned som popup-landhandleri, og flere kom for å kjøpe is en siste gang.
Historisk landhandel
Mot toppen av steintrappen til det sjarmerende trehuset i historiske Havna Landhandleri kvitrer fuglene på leit etter brødsmuler. Øverst er inngangen og en beskjeden svalgang med bord og stoler til kafékunder.
Utsalget ligger også nær både strand, campingplass og båthavn.
– Det er gøy å lage et sortiment-konsept! Men sist gang var i 2018, så nå måtte vi opp og stå igjen. Det har gått fint med leveranser og slikt, både med utvalg og levering ut hit på Tjøme, sier hun.
Selv er hun mest glad i bakevarene.
– Det er noe med nystekt brød og ferie. I helgene har det vært kø her når vi åpner halv ni, forteller hun.
God på noe – men ikke alt
Bak glassplaten i disken frister kardemommeboller, skolebrød og annen fersk bakst fra Withs eget bakeri i Tønsberg, mens raw-kakene er hentet fra Oslo Raw, og dagligvarer levert av ASKO.
– Jeg tror på å ikke være god på alt selv, sier hun.
Det var hotellnaboen som kontaktet With om å holde sommeråpent i Havna Landhandleri.
– Vi har tidligere holdt åpent i august også, men det daler noe voldsomt denne måneden, så vi landet på kun juli denne gangen. Vi er veldig takknemlige for at hotellet kontaktet oss. Det var den nye direktøren som selv tok kontakt etter å ha funnet ut via Instagram at vi hadde vært her tidligere. Fram til nå har de hatt et beskjedent is-utsalg, men de ønsket å være gode på hotelldrift, ikke på landhandleri. Det tror jeg er veldig lurt. De kan sette vekk noe av driften, og på den måten tilby ferske bakevarer fra en kjent aktør i Tønsberg. Mange kommer også hit fordi de allerede kjenner oss. Det blir en vinn-vinn,-situasjon, og er med på å skape en destinasjon, sier kafégründeren.
Hjelper på omsetningen
De prøver så godt de kan å dekke den nye kundegruppens behov, en utfordring de har sansen for.
– Vi har strandgjester, båtfolk og turister som går tursti, de vil typisk ha en bolle, is, kaffe eller frappé. Det er mye hyttefolk, camping- og hotellgjester. Mens vi har på dongeri og t-skjorte, kommer de i bikini med håndklær, sier hun og fortsetter:
– Jeg får ikke vært på stranden selv, men det gir balanse i omsetningen, og det er morsomt å gjøre noe annet. «Kjendisbutikken» Kiwi på Hvasser, som også er her ute på øyene, hadde omsetningsrekord ifølge lokalavisen. Jeg har ikke fått sammenliknet våre tall ennå, men det har gått bra! stråler hun i kapp med juli-solen.
– Dette sommerværet er ikke nødvendigvis godt kafé-vær inne i byen. Derfor er det gull for oss å kunne holde åpent her ute. Vi fordeler risikoen. Vi blir mer væruavhengige på denne måten, også under en knallsommer som i år, sier hun.
Til vanlig driver de tre steder i Tønsberg: kafé inne på biblioteket, en i Bydelshuset, i tillegg til en egen kafé, With Brød & Kaffe, som siden 2011 har vært et kjent innslag i Tønsbergs bybilde.
Når de nå pakker ned for i år, utelukker hun ikke at de vil prøve seg igjen til neste år.
– Det har vært artig å gjøre noe annet, og også kunne leie ut golfutstyr, selge hover og krabbesnører og strandbingo. Vi har også typiske kolonialvarer som hygieneartikler, solkremprodukter, trillebårer fra Fargerike i byen, og rundstykker med syltetøy. Fra gammelt av at skulle man som kolonial kunne tilby litt av hvert av det man får i byen. Det gjelder å treffe det utvalget som folk føler er en landhandel, avslutter hun.