Cold Pressed: Fra kaldpresset til frysetørket


Da Cold Pressed ble grunnlagt i 2018, var det for å løse et konkret problem i barbransjen: I en hektisk hverdag gikk mye tid og energi med på å presse lime og sitron. Resultatet var slitne hender, unødvendig matsvinn og varierende kvalitet. – Vi ønsket å lage et produkt som kuttet tidsbruk og kostnader, men som smakte like godt som ferskpresset frukt, forteller daglig leder Valdemar Lundh.
Dette ble starten på Cold Pressed – en leverandør av 100 prosent kaldpresset juice av høyeste kvalitet, helt uten varmebehandling eller tilsetninger.
– Vi bruker noe som kalles HPP-teknologi, hvor flaskene utsettes for høyt trykk under vann, forklarer Lundh. – Dette simulerer forholdene flere kilometer under havet, og er en skånsom behandling som forlenger holdbarheten uten at det går på bekostning av verken smak eller næringsstoffer.
Frukt i nytt format
Denne sommeren har Cold Pressed tatt fatt på et nytt kapittel – med lanseringen av frysetørket frukt.
– Vi lanserer nå «Fruit Garnish by Cold Pressed». Tidligere har man bare fått tak i frukt som er lufttørket under varme, men dette smaker ikke spesielt godt, sier Lundh. – Har man først brukt frysetørket frukt én gang, er det vanskelig å gå tilbake. Vi snakker nemlig teknisk perfeksjon. Frukten tørkes ved -40℃ i vakuum, slik at all væske fordamper uten at smak, aroma eller næringsstoffer går tapt. Resultatet er frukt som smaker ferskt og har jevn kvalitet året rundt.
Den frysetørkede frukten har en rekke fordeler som den klassiske tørkede frukten ikke har.
– For det første har den en friskere duft av frukten, og den smaker mye bedre. Det skyldes at aroma, oljer og næringsstoffer blir bevart, forklarer Lundh. – I tillegg vil den gå tilbake til opprinnelig form når den puttes i væske. Det betyr at den kan brukes til langt mer enn bare garnityr – for eksempel som smakstilsetning i mineralvann, brus, cocktails og mocktails. Dette åpner altså opp for helt nye bruksområder. Hvem som blir de største kundene våre på frysetørket frukt, vet vi ennå ikke – og det er nettopp det som er så spennende!
Nye produkter, nye muligheter
Cold Pressed har hatt et tett samarbeid med ASKO Servering de siste to årene, og det har gitt resultater.
– I dag har vi 800 kunder over hele landet, og vi er det foretrukne juicemerket blant norske bartendere, sier Lundh. – Bare i Norge lages det 1,6 millioner cocktails hvert eneste år med våre produkter.
– Vi er veldig fornøyde med samarbeidet vi har med Cold Pressed. De har noen av de beste produktene jeg har vært borti – rett og slett helt konge, understreker markedskonsulent Jon Lervold. – Vi gleder oss til å få de nye produktene deres inn over ASKO Servering. Det vil gi mange nye muligheter for kundene våre.
«Fruit Garnish» har kommet i fire varianter: hele og halve skiver av lime, samt halve skiver av sitron og appelsin. De leveres i lufttett forpakning med zip-lås, og har en holdbarhet på opptil ett år.
– Vi tror disse produktene vil finne sin naturlige plass i Horeca, i både drinker og desserter. Og når produktet er etablert, har vi allerede flere smaker som er ferdige og klare for lansering. Så det er bare å følge med, avslutter Lundh med et glimt i øyet.
Produktene til Cold Pressed er tilgjengelig på askoservering.no.