– Vi driver verdens reneste spisested




Om bord på nylig sjøsatte Norwegian Aqua er både mat og drikke en del av opplevelsen. Vi tok en prat med Christian Pratsch, visepresidenten fra Tyskland med ansvar for mat- og drikkeoperasjoner ved Norwegian Cruise Line.
I mars la Norwegian Cruise Line (NCL) ut på jomfruturen med sitt nyeste skip Norwegian Aqua. Selskapet, grunnlagt av norske Knut Kloster i 1966, startet med karibiske cruise under navnet: «Norwegian Caribbean Line». Men etter å ha blitt en global aktør, og utvidet cruisetilbudet til å gjelde mer enn bare Karibien, endret de navnet ned til sine norske røtter. I dag har NCL en flåte på 20 skip som seiler til nesten 350 destinasjoner verden over. Denne globale identiteten gjenspeiles om bord, hvor de ansatte bærer navneskilt med flagg som viser deres nasjonale tilhørighet.
– Vi er privilegerte, da vi med vårt internasjonale flagg har ressurser fra hele verden. De fleste av mannskapet snakker minst to språk, men om bord er engelsk fellesspråk, sier Pratsch.
Ansvar for mat og drikke
– Jeg har ansvaret for konseptualiseringen og andre aspekter av serveringen. Bare på Norwegian Aqua har vi 17 spisesteder, 30 kjøkken og produserer alene 20 000 måltider daglig, sier han.
Gjestene kan følge med på restaurantenes menyer i NCLs app, samt på de digitale informasjonsskjermene om bord.
– Hvert spisested har et utvalg av flere forretter, hovedretter og desserter. Multiplisert med 17 har man altså en stor variasjon. Jeg pleier å si at vi har noe for alle, og alt for noen, legger Pratsch til.
Bærekraftig profil
Det mest utfordrende er nok å imøtekomme enhver persons forventninger. Med over 600 barer, lounger og spisesteder er den årlige kapasiteten på omtrent tre millioner passasjerer.
– Jeg ser alltid frem til å levere på tilbakemeldingene jeg får. For eksempel da vi reduserte porsjonene med cirka 30 gram fordi de var for store - en vinn-vinn-situasjon! Og da «pad thai» ble den mest populære retten i mathallen vår Indulge, svarte vi med at Norwegian Aqua fikk Sukhothai, rederiets første frittstående thailandske spesialrestaurant. Den plantebaserte restauranten, Planterie, kom også som resultat av etterspørsel.
Bærekraftprofilen til mat- og servering er en viktig del av skipets helhet.
– Ute på sjøen har vi verdens reneste spisested, og våre ingredienser er sunne og minimalt prosessert. Når det gjelder matsvinn, er det umulig å unngå helt ettersom vi lager all mat fra bunnen av. Men på buffet tilbyr vi noen tynne skiver kjøtt, og inviterer samtidig gjestene tilbake for mer. Bevisstheten på mengde bidrar nemlig til å redusere sløsing. Og når maten ryddes bort, har vi et tydelig skille mellom gjenbrukbare ingredienser og avfall. Spesielt kaker settes frem igjen. Vår Metropolitan Bar har til og med fått bærekraftpris for å gi ingredienser et nytt liv. For eksempel brukes kaffegrut fra en espresso i en likør til vår Espresso Martini, og vannmelon-skall til å lage en cocktailsirup, forteller han.
Mat til sjøs
Rederiet legger stor vekt på et mangfoldig tilbud.
– Bare med det plantebaserte tilbudet har vi noe for alle. Men vi beholder fleksibiliteten, hvor gjestene kan tilpasse rettene. De lager sine egne trender, og får oppleve autentiske smaksopplevelser, forklarer han.
Tilgjengeligheten er alltid viktig på et cruise.
– Vi har et bakeri som er åpent 24 timer i døgnet, og flaskevann må vi alltid ha nok av. Går vi tom for en ingrediens, er det ikke slik at vi kan stoppe på havet. Gjenoppretting skjer først ved neste destinasjon. Et cruise kan vare fra fem til 25 dager, så det ligger i planleggingen å perfeksjonere slike detaljer, sier Pratsch.
Når det gjelder værforhold, ser han ingen endringer i forbruksmønsteret ombord.
– Men Norwegian Aqua takler bølger godt. Og hvis sterke bølger, anbefaler jeg å oppholde seg midtskips, der bevegelsen er mindre. Å velge et cruise er et bevisst valg, og folk er vanligvis positive og spente på tur, avslutter Christian Pratsch.