Utvalgte Hoteller og Spisesteder: Bærekraft må gi konkurransekraft
– Vi kommer til å bli valgt bort hvis vi ikke har bærekraftsarbeidet på stell. Derfor handler bærekraftstrategien vår om bevisstgjøring, og om å systematisere det vi jobber med, slik at vi kan dele erfaringer og hjelpe hverandre videre. Jo bedre vi blir på dette, jo større blir konkurransekraften vår, sier daglig leder Morten Laupstad i Utvalgte Hoteller og Spisesteder til SMAKmagasinet.
Utvalgte Hoteller og Spisesteder er en medlemsorganisasjon bestående av 14 overnattings- og serveringssteder, fra Bryne Kro og Hotell på Jæren til Klostergården på Tautra. Organisasjonen så dagens lys i 2006 – da under navnet Matverten. Etterhvert som medlemsmassen ble større og mer mangfoldig, ble dagens navn et bedre og riktigere valg. Ny grafisk profil kom på plass i 2018, som tar utgangspunkt i norsk identitet. Symbolet er en U, designet som et stilisert vaffelhjerte formet av korssting.
– Jo mer ulike destinasjonene er, jo bedre er det for mangfoldet. Vi har mange unike perler i Norge, så lenge vi gir dem muligheten til å være nettopp det! Dessuten er flere av perlene medlemmer hos oss, fortsetter Laupstad med et smil.
Bærekraft blir et krav, så det er bare å begynne
For ikke lenge siden lanserte Utvalgte Hoteller og Spisesteder sin nye bærekraftstrategi, med fokus blant annet på datafangst og informasjonsutveksling – for bedre å kunne synliggjøre arbeidet som allerede gjøres, og for å lette innfasingen av nye elementer som også må på plass. Strategien tar utgangspunkt i FNs bærekraftsmål.
– Når man har hele FNs bærekraftsmål å forholde seg til, kan det være lett å gå seg vill. Derfor har vi valgt å fokusere på 10 konkrete delmål. Det er både en ærlig og målrettet tilnærming, hvor vi samtidig erkjenner at vi ikke kan fikse alt på én gang. Delmålene vi har pekt ut er bærekraftig matproduksjon, økonomisk vekst gjennom innovasjon, bærekraftig turisme, bedre infrastruktur, samt ytterligere redusert matsvinn.
Mer enn fine ord
– Fine ord og grandiose visjoner er noe vi ikke trenger. I stedet har vi lansert konkrete tiltak som faktisk kan settes ut i livet. Et slikt tiltak er å være en «kunnskapskatalysator» – som betyr å legge til rette for deling av erfaringer og innsikt innad i organisasjonen: data som vi «sitter på» skal deles åpent for å stimulere til nyskapende løsninger. Et annet tiltak er å stille tydelige bærekraftskrav til samarbeidspartnerne våre, basert på våre medlemmers behov.
– Her vil også ASKOs nye «bærekraft-dashbord» komme godt med. ASKO ligger langt fremme på dette området, og er derfor en perfekt samarbeidspartner.
Samarbeid som nøkkel
– I sum handler det i praksis om å gjøre det lettere for medlemmene våre å ta bærekraftige valg – uten at det blir en hodepine. En bærekraftstrategi vil jo ikke fungere hvis den blir for komplisert. Derfor er målet å gjøre det lettere for medlemmene våre å finne bærekraftige alternativer, ved å dele produkter og tjenester inn i kategorier som «grønne tjenester», «bærekraftige matvarer» og «energibesparende og miljømerkede produkter».
Et «evigvarende» arbeid
Bærekraft dreier seg ikke bare om klima og miljø, men også om økonomi og sosiale forhold. Det er et stort arbeid som vil måtte foregå på kontinuerlig basis.
– I dag ser vi at det «hyperfokuseres» på klima og miljø, men når vår del av bransjen skal begynne å rapportere, så teller de andre pilarene like mye. Det blir ofte glemt.
– Bærekraftsarbeid vil etterhvert måtte gjøre noe med hele næringskjeden. Det kan ikke være slik at det kun er startpunktet – produsenten – og sluttpunktet – som er serveringsstedet og gjestene – som skal ta regningen. Her må alle gjøre sitt. Målet må jo være å gjøre de bærekraftige valgene til de billigste og mest logiske – for alle, avslutter Morten Laupstad. – Dette er bærekraft som faktisk virker – ikke bare noe som ser fint ut på papiret.