Plastpartnerskapet: Skal få ned forbruket av engangs plastprodukter
– Plastforsøpling og forurensning fra plastavfall er en stor utfordring både i Norge og ellers i verden. Derfor har Næringslivets Hovedorganisasjon, Virke, NHO Mat og Drikke, NHO Reiseliv, NHO Service og Handel, Handel og Kontor Norge og Emballasjeforeningen inngått et partnerskap med Klima- og miljødepartementet som skal bidra til forbruksreduksjon av engangsprodukter av plast, forteller Ulrikke Bille Selmer, Fagsjef kvalitet i NorgesGruppen Innkjøp.
– Et viktig mål for dette samarbeidet er å oppnå en reduksjon i forbruk av engangs matbeholdere for hurtigmat eller ta-med-mat, samt drikkebegre med lokk som er laget helt eller delvis av plast.
Betydelig reduksjon
– Vi har jobbet med denne problemstillingen i flere år. Vi signerte Plastløftet våren 2019 og forpliktet oss gjennom det til å unngå unødvendig bruk av plast, legge til rette for gjenvinning og øke bruken av resirkulert plast i vår plastemballasje.
– Plastpartnerskapet ble vi en del av våren 2024 og gjennom det forpliktet vi oss til å redusere bruk av engangsbeholdere for «mat og drikke i farta», helt eller delvis av plast, med 50 % innen 2026 i forhold til 2022, sier Ulrikke.
Sirkulær økonomi
– For å oppnå denne målsettingen, er det nødvendig å redusere mengden plastavfall gjennom ombruk, gjenbruk, emballasjeminimering – som vi har jobbet mye med – og forbud mot unødvendig engangsemballasje. Et eksempel på det siste er porsjonspakninger.
– For å bidra til bedre resirkulering, er det nødvendig med panteordninger, tydelig merking og utvikling av nye emballasjeløsninger. Samtidig er det også nødvendig å øke markedet for resirkulert materiale.
Ombruk i Horeca
– Disse endringene vil helt klart påvirke aktører i Horeca og Convenience. Det må etter hvert legges til rette for påfyll, bruk av egen kopp og matemballasje. I løpet av 2026 vil det også bli forbud mot bruk av engangsemballasje for mat og drikke som skal konsumeres på stedet, forteller Ulrikke. – Det er klart at dette vil by på utfordringer for noen, men samtidig kan dette også gi enkelte muligheter. I dag er det allerede kjeder som binder kundene til seg gjennom flerbrukskopper for kaffe. Utsalgssteder skal også etter hvert tilby forbruker ombrukbar emballasje.
Nyttige data
– Hvordan jobber så ASKO og NorgesGruppen med å legge til rette for de endringene som dette medfører?
– Kategorisjef Tom Cato Malmer jobber tett og godt med leverandører i forhold til fremtidig lovverk og muligheter som springer ut fra dette. Gode data om hva kundene etterspør av emballasje og hvordan ulike typer emballasje brukes, gir et godt grunnlag for å avdekke hvilke områder vi må se nærmere på. Disse dataene benytter vi i dialogen med leverandørene som må gjøre endringer og tilpasninger på sine produkter. En del av dette er også at vi utarbeider detaljerte kravspesifikasjoner for å sikre gode og bærekraftige løsninger for kundene, forteller Ulrikke Bille Selmer.
Felles løft
EU jobber mye med disse problemstillingene, og det norske regelverket implementerer de samme definisjonene og standardene som benyttes i EU for å sikre effektfulle tiltak for å redusere plastforbruket. Det er mange ulike tiltak som må gjennomføres og som berører ulike aktører i bransjen. Det er også viktig å få forbrukerne med på dette, og partene har gjennom plastpartnerskapet forpliktet seg til å drive med holdningsskapende arbeid for å redusere forsøplingen med engangsdrikkebegre og matbeholdere av plast.