KIKY – et viktig prosjekt for mat- og måltidsbransjen
Ikke hørt om KIKY, sier du? Da bør du få med deg denne saken som handler om et prosjekt i regi av Norske Kokkers Landsforening (NKL) som skal bidra til å få flere kvinner i kokkeyrket. – Kvinner i kokkeyrket, forkortet KIKY, er en aktivitet som skal motivere og inspirere flere jenter i alderen 14-16 år til å velge matfaglig utdanning og motivere til å stå lenger i yrket som kokk, forteller daglig leder i NKL, Espen A. Wasenius.
– Jeg tror det er mye å hente på å informere sterkere om at kokkeyrket kan gi en spennende og livslang karriere. Derfor ønsker NKL gjennom dette prosjektet å bidra til at matinteresserte jenter – og deres foreldre – skal få god nok informasjon og kunnskap til at kokkeyrket blir vurdert som et relevant utdanningsvalg. Dette vil vi bl.a. gjøre gjennom KIKY-ambassadører som synliggjør kokkeyrkets utallige muligheter.
Synliggjøring
– En KIKY-ambassadør er en som veileder, motiverer og inspirerer jenter til å satse på kokkeyrket og i tillegg informerer foresatte om at en matfaglig utdanning gir spennende muligheter i arbeidslivet.
– NKL synliggjør kokkefaget gjennom rekrutteringsaktiviteter med særlig vekt på gjennomføring i praksis. NKL har gjennom mange år arbeidet målrettet for rekruttering til mat og måltidsbransjen, basert på matglede og inspirasjon. NKL er opptatt av å gi barn, ungdom og foreldre et godt beslutningsgrunnlag for å søke yrkesfaglig utdanning på Restaurant- og Matfag. Ifølge NHOs kompetansebarometer fra 2022, er Restaurant- og Matfag et av utdanningsprogrammene der lærlingemangelen er størst, til tross for en økning på 7% i inntaket til VG1 for skoleåret 2024/2025.
Muligheter
– Det vi erfarer er at det fortsatt er flere gutter enn jenter som fullfører den påbegynte kokkeutdanningen. Riktignok er det et stort antall jenter som søker denne yrkesveien, men det er fortsatt alt for få som utdanner seg innenfor restaurant- og matfag. Kanskje er man ikke tydelig nok på alle mulighetene som kokkefaget gir? Mange er også opptatt av å få generell studiekompetanse. Tar man et påbygg etter å ha tatt fagbrevet, så får man også det, fremhever Wasenius.
Forlengelse?
– Det er også en utfordring for bransjen at mange fagutdannede kokker slutter relativt tidlig i kokkeyrket for å begynne i andre yrker, for eksempel i salg, industri og skole. Gjennomsnittstiden i kokkeyrket etter utdanning er nå 6,2 år. Hadde vi fått forlenget dette med to til tre år, hadde det hatt store positive ringvirkninger med tanke på kokkemangelen i Norge. Mange kvinner prioriterer andre yrkesretninger når de har etablert familie men de besitter viktig og god kompetanse og representerer en ressurs mat- og måltidsbransjen alltid vil ha behov for. Da er det viktig at forholdene er gode og at kokkeyrket oppfattes som attraktivt. Prosjekter som kan bidra til å promotere yrket vårt på en god måte er viktige i den sammenheng. KIKY er et eksempel på dette, fremhever Espen A. Wasenius.