Fargerike drikkevarer tiltrekker kunder
Farge er et viktig verktøy for å fange kunders oppmerksomhet og heve forbrukeropplevelsen. Mat- og drikkevarers utseende er tross alt en viktig del av smaksopplevelsen, og ulike farger vil kunne gi ulike oppfatninger av en drikke selv før den treffer munnen.
For å overleve i dagens marked må nye produkter gi et sterkt førsteinntrykk. Gjør man farge til et sentralt fokus, kan man tilby nye drikkevarer som fanger forbrukernes oppmerksomhet fra første øyekast.
Ulike farger gir ulike forventninger
Vi forbinder ulike farger med ulike smaker og opplevelser. Sterke og lyse farger gir for eksempel følelsen av energi, mens pastellfarger fremmer følelsesmessig ro og velvære.
Vi forbinder også ulike farger med helt spesifikke smaker. For eksempel forbinder vi rosa og rødt med sødme, grønt og gult med syrlighet, svart og lilla med bitterhet og hvitt og blått med salt. Dette kan utnyttes både for å gi forbrukere en smaksforventning, men kan også brukes som et overraskende element.
Naturlig er nøkkelen
For at fargerike drikkevarer faktisk skal tiltrekke seg kunder, er det imidlertid viktig at de inneholder naturlige ingredienser. Selv om det lenge har blitt brukt kunstige fargestoffer i både mat- og drikkevarer, blir det stadig viktigere for forbrukerne at det brukes naturlige tilsetningsstoffer. Plantebaserte fargestoffer er derfor å foretrekke. Disse lages av frukt, grønnsaker og planter, og kan levere et bredt spekter av ulike fargenyanser.
Kombinasjonen av sterke farger og naturlige ingredienser kan altså være et trekkplaster som gjør at man skiller seg ut fra konkurrenter, samtidig som man appellerer til forbrukernes ønske om bruk av naturlige tilsetningsstoffer. I tillegg er dette noe som er svært Instagram-vennlig, som igjen kan tiltrekke seg nye kunder. Hva med å for eksempel sette en regnbuedrink på menyen nå i løpet av pride-måneden?