Strategisk bruk av TikTok økte rekrutteringen

Hyppige videoer fra skolehverdagene på TikTok har fått opp søkertallene til restaurant- og matfaglinja ved Hadsel videregående skole. – Vi må være der ungdommene er, sier lærer Reid-Are Pedersen. Kokkekamp for tiendeklassinger er også et vellykket trekk.

For andre år på rad ble det nylig arrangert kokkekonkurranse for tiende-klassinger fra fire av kommunene i Vesterålen, med tre profesjonelle kokker fra regionen som dommere. 45 elever utgjorde de 14 lagene, og det var ingenting å si på engasjementet blant deltakerne. Det vanket også fine premier på de tre vinnerlagene, blant annet veldig bra kokebøker.

– Vi er nødt til å tenke nytt for å rekruttere flere inn i yrket, sier Reid-Are Pedersen. Han har stor tro på at det gir god effekt at ungdomsskoleelever får komme på besøk og selv prøve å lage mat på skolekjøkkenet. – Dette tror jeg øker sjansen for at noen vil velge denne studieretningen.

Fikk linja i gang

Restaurant- og matfaglinja hadde ligget helt nede i to år, da Pedersen i fjor ble ansatt som lærer der. Han er selv utdannet baker- og konditor, og fram til 2010 jobbet han sammen med sin far i familiebedriften. Da de la den ned, tok han lærerutdanning.

Pedersen har et stort personlig engasjement for å øke rekrutteringen. Han mener det er blitt mye mer populært å lage mat de seneste årene.
– Skolelokalene var jo allerede der, så det var bare å ta dem i bruk, alt lå til rette for å få startet opp yrkesfaglinja igjen, sier han. Han tror ikke det lenger nytter å bare dra innom skolene og dele ut et ark med informasjon om studiet eller sende epost til lærerne. – Det er bedre at vi inviterer ungdomsskole-elever på besøk hit og viser dem hva vi gjør i praksis på vårt kjøkken, sier han.

Høyt tempo

Alle skolene som deltok på kokkekonkurransen fikk på forhånd tilsendt råvareliste, og det ble benyttet kun kortreiste råvarer. Laks, poteter og grønnsaker var hovedingrediensene.
– Elvene fikk selv lov å finne oppskrifter og ble oppfordret til å gjerne øve seg hjemme før de kom hit til konkurranse-dagen for å lage forrett og hovedrett, forteller Pedersen.

Det var høyt tempo på kjøkkenet, og for enkelte var det nok litt stressende å skulle lage mat innenfor en gitt tidsfrist sammen med mange andre. Årets studentkull bisto med å hjelpe dem å finne frem på kjøkkenet og med rydding av utstyr.

Oppsøker skoler

I fjor kjørte Pedersen selv rundt til alle ungdomsskolene i regionen og viste frem en fin presentasjon han har utarbeidet om restaurant-og matfaglinja.

– På skolebesøkene tar jeg gjerne med meg elever fra studiet, det tror jeg fungerer bedre enn at bare jeg som lærer kommer og forteller, sier han. Skolen tilrettelegger også dersom det er elever som ikke vil komme på besøk sammen med hele klassen. – De får mulighet til å komme alene og hospitere en dag sammen med våre elever.

Pedersen måtte skaffe seg ny kunnskap og har tydd til unge konsulenter. Nå virker han veldig gira på å fortsette delingen i sosiale medier, i håp om å få fram flere kokketalenter. – Jeg har tenåringer hjemme og rådførte meg med dem, jeg har fått vite mer om hvor de henter input og inspirasjon. Han legger til at hans stedatter har hjulpet ham til å kunne ta bedre foto og redigere videoer. For å nå ut foreldrene, benytter han Reels video-funksjonen på Facebook. – Men der er ikke ungdommene, så dermed valgte vi TikTok og Instagram for å nå dem.

Reid-Are Pedersen har en sterk følelse for at alle som går første året nå, kommer til å søke på andre året også.
– Jeg tenker rekruttering i alt jeg gjør, og nå er vi faktisk den restaurant- og matfaglinja i regionen med flest søkere, sier Pedersen. Faglæreren er oppriktig glad fordi arbeidet som er gjort har gitt så gode resultater.

–––––

Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.

ANNONSE