Lokalmatsalget øker på storhusholdning

Nylig presenterte Stiftelsen Norsk Mat tall fra den årlige undersøkelsen om forbruket av lokalmatprodukter. Den viser en økning på 15,1 % sammenlignet med fjoråret. Totalomsetningen – både for dagligvare og HORECA – har nådd 11,8 milliarder kroner.

Av dette står serveringsmarkedet for 6,41 milliarder kroner mens salget på dagligvare utgjør 5,42 milliarder. Salget på dagligvare har en vekst på 2,3 % mens veksten for serveringsmarkedets del er hele 28,8 %.

Prissensitivt

Det er imidlertid viktig å merke seg at økningen på dagligvare skyldes prisøkninger. Salgsvolumet har gått ned. Det er derfor serveringsmarkedet som er den største «motoren» innenfor denne kategorien. Den betydelige økningen skyldes imidlertid også en forskyvning i forhold til omsetningsfallet under pandemien.

– Totalomsetningen er i år på 11,8 milliarder, og er bedre enn vi kanskje trodde i denne dyrtiden. Lokalmat og lokal drikke er en veldig prissensitiv kategori i butikk. Men alt i alt overgår disse tallene våre forventninger. Norske forbrukere prioriterer fremdeles å betale for lokal mat og drikke, selv om de kjøper noe mindre, sa direktør i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist i forbindelse med fremleggingen av undersøkelsen.

Lokalmatprodusenter i verdensklasse

– Vi har lokalmatprodusenter i verdensklasse, sist bekreftet da Norge og Nidelven Blå fra Gangstad Gårdsysteri hentet en verdensmestertittel under Oste-VM. Det er ingen liten prestasjon med tanke på at man konkurrerte med over 4000 oster fra hele verden. Det er jo også fantastisk at av de nesten 300 norske ostene som deltaok, fikk 158 medalje. Dette er veldig bra, men disse dyktige produsentene trenger at vi kjøper produktene deres hele året om de skal fortsette å være blant verdens beste. Min oppfordring er derfor; Kjøp norsk og lokalt når du har muligheten, avslutter direktør i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist.

Tøft for de minste ølbryggeriene

Direktør Erlend Vagnild Fuglum i Bryggeri- og drikkevareforeningen var også til stede under presentasjonen, og han var bekymret for de minste ølbryggeriene.
– Tallene viser at småskala ølsalg har en total volumnedgang på 10,3 prosent. Salgsvolumet på 10,6 millioner liter er det laveste som er registrert etter at denne analysen ble gjort første gang i 2019.

– Vi ser tydelige tegn på at folk reduserer forbruket, og når det gjelder øl innebærer det at folk oftere velger billigvarianter. Samtidig rammes produsentene av økte priser på råvarer, emballasje, transport og strøm og en veldig uheldig kronekurs. Dette går spesielt utover de minste bryggeriene som har hatt betydelig svikt i omsetningen i hele perioden 2020-2023, fremhever Fuglum.

–––––

Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.

ANNONSE