Amerikansk robot-restaurant prøver igjen

Robotisering av amerikansk serveringsbransje har vært forsøkt igjen og igjen, uten all verdens hell. Kan Steve Ells' nye Kernel bli et unntak?

Roboter i serveringsbransjen har vært en het potet lenge. Kanskje særlig i USA. En miks av behov for kostnadskutt blandet med bransjens stadige rekrutteringsvansker har blitt sett på som viktige drivkrefter. Likevel er robot-suksess langt fra gitt.

Suksessgründer

Har du vært i USA og blitt fysen på meksikansk, kan det være at du har tatt turen innom Chipotle Mexican Grill. Da har du i så fall – på en måte – vært i kontakt med Steve Ells. Det var nemlig han som etablerte kjeden tilbake i 1993, med én enslig butikk i Denver. I dag har kjeden over 2.600 restauranter. Suksessen gjorde at Ells kunne gå av som administrerende direktør i 2017, og som styreformann i 2020, med en relativt tykk lommebok.

Nå vil Ells altså satse robot. Forretningsideen bak restaurantkonseptet Kernel er å etablere en rekke «robot-tunge» serveringssteder i New York, med maksimalt tre ansatte. Menyen skal være urban og plantebasert, og basert på råvaregrunnlag satt sammen og produsert på et felles spøkelseskjøkken. Ute i restaurant skal de tre ansatte ferdiggjøre rettene sammen med skjermer og robot-armer.

Ved å kun satse på leie-produksjon på ett stort kjøkken trenger Kernel langt mindre plass ute på serveringsstedene. Dette kan vise seg å bli en økonomisk nøkkel i en storbyvirkelighet der leiepriser tilsynelatende ikke har noe tak.

Mange må gi opp

La oss holde oss i USA litt til. Det har bedriften Zume nettopp gått overende. Zume startet opp i 2015, etter å ha samlet inn over fem milliarder (!) kroner i investorpenger. Deres kongstanke var å revolusjonere pizzalevering ved å utvikle egne leveringsbiler, der roboter skulle lage pizza ombord – underveis til kundene. Slik ville pizzaer kunne leveres like nystekte og rykende ferske på døra som om de ble servert på restaurant. Dessverre gikk ikke driften helt som forventet, og Zume valgte derfor – fem år etter oppstart – å totalt endre fokus. Nå skulle Zume satse på automatisert produksjon av bærekraftig emballasje i stedet. Heller ikke dette gikk veien. Nå er det altså slutt.

Også andre «mat-tech»-bedrifter har slitt hardt etter oppstart, og «tech-viter» Michael Wolf i The Spoon mener manglende fokus har mye av skylda. De nye bedriftene har både skullet utvikle ny teknologi og samtidig bygge merkevare. Slikt blir dyrt. Men siden nevnte Steve Ells har bevist at han både har bransjekunnskap og erfaring med merkevarebygging – og samtidig stålkontroll på kostnader – mener Michael Wolf at Kernel kan lykkes der andre har feilet.

–––

Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.

ANNONSE