Stillehavsstemning i Nordens Paris
Hvis du befinner deg i Tromsø, anbefaler vi å ta turen innom verdens nordligste Tiki-bar. Misfit Tiki Bar ligger sentralt i sentrum, og er en eksotisk oase i en ellers mørk arktisk by. Da vi var på besøk i februar, stod de varme lokalene i kontrast med den kalde vinteren, og vi angret nesten på at vi ikke hadde pakket med oss shorts og badetøy. Nesten.
– Vi skal være en liten oase som tilbyr en slags virkelighetsflukt. Her inne er det sommer året rundt, sier Lori Markussen til SMAKmagasinet. Vi møter henne sammen med Gudmar Rögnvaldsson og ektemannen Pål Markussen. – Vi er faktisk verdens nordligste Tiki-bar. Det var derfor vi valgte navnet «Misfit», fordi man ikke forventer å finne et slikt sted her.
I etasjen under Misfit finner vi Bastard Bar – en helårs konsertarrangør med en av de mest aktive scenene i Tromsø. Siden 2009 har Bastard blitt etablert som en viktig arena for unge musikere, uansett sjanger.
– Dette er en lavterskel scene hvor «hvem som helst» kan opptre. Vi har oppimot 200 konserter i året. Derfor pleier vi å kalle det for en scene med en bar, ikke en bar med en scene, sier Pål og humrer. – Målet er at konserttilbudet skal gi publikum en mulighet til å se hva som skjer i det lokale musikkmiljøet, og få en smak av fremtidens storheter – både nasjonale og internasjonale.
Tropisk stemning i arktiske strøk
Misfit er en stillehavsinspirert Tiki-bar som ble skapt for å hedre Tiki-kulturens historie. Baren hyller både arven og kunsten til urfolk fra Oseania som opprinnelig inspirerte denne kulturen.
– Vi elsker konseptet og historien, og har hele veien hatt fokus på å vise respekt. Vi satte oss derfor ordentlig inn i kulturen, og lærte om hva vi kunne gjøre og ikke gjøre. Vi holder det så respektfullt og autentisk som mulig, forklarer Lori. – For eksempel er all kunsten håndlaget av kunstnere på de øyene hvor Tiki-kulturen opprinnelig kommer fra, slik som blant annet Ny-Caledonia.
Misfit åpnet dørene i oktober 2021, og nedetiden under pandemien ble brukt til å klargjøre lokalet. Til tross for vanskelige tider, har det vært en suksess.
– Misfit har blitt tatt veldig godt imot. Noe av det vi oftest hører folk si, er at konseptet er gjennomført, sier Pål. – Det synes vi er utrolig kult. Vi er stolte over at vi har klart å lage en så gjennomført bar med respekt for Tiki-kulturen.
Tradisjon møter originalitet
Ekteparet understreker at Misfit er en såkalt ‘mixology bar’.
– Råvarene vi bruker skal ha høy kvalitet. Vi har blant annet over 100 ulike typer rom fra hele verden, og fellesnevneren er nettopp kvalitet, sier Pål. – De øvrige ingrediensene, slik som for eksempel sirupene, lager vi selv. Det koster litt ekstra, men det er verdt det.
– Vi tenker også på bærekraft, og bruker derfor hele frukten, sier Lori. – Ikke bare blir det mindre avfall, men produktene får også bedre holdbarhet.
Misfit har en blanding av både tradisjonelle og originale Tiki-cocktails – eller ‘Tiki-tails’, som de også kalles.
– Når det kommer til menyen, har vi tatt utgangspunkt i mange opprinnelige oppskrifter, men har også gjort en del endringer, forteller Gudmar. – For eksempel har flere av de tradisjonelle oppskriftene såkalt ‘overproof’, altså at de inneholder brennevin med over 60 prosent alkohol. Vi har derfor vært nødt til å gjøre visse endringer.
Men vi må ikke glemme Bastard Bar, for også der har de et bredt drikkeutvalg.
– På Bastard serverer vi ganske mye forskjellig, og også her er fokuset på kvalitet, sier Pål. – Vi serverer blant annet mange klassiske drinker. Cocktailmenyen er imidlertid mindre her enn på Misfit, ettersom øl er det mest populære på konsertene.
Med kvalitet i kikkerten
Gudmar kan fortelle at de opplever en økt etterspørsel etter alkoholfrie drinker.
– Stadig flere ønsker alkoholfritt. Det fungerer veldig bra, spesielt på Misfit, ettersom vi har så mange forskjellige ingredienser med gode og kraftige smaker. Vi kan derfor lage veldig mange smakfulle mocktails, sier han. – Ellers selger vi også mye alkoholfritt øl.
– Vi opplever også at folk i større grad er villige til å betale for gode drinker, både med og uten alkohol, tillegger Pål. – Gjestene våre ønsker kvalitet, men forstår at det koster. Ikke bare skal oppskriften være god, men man skal også ha gode råvarer. Det ligger mye arbeid bak en god drink, og det begynner folk å skjønne.
Så hvem er det egentlig som frekventerer Bastard og Misfit?
– Siden det varierer fra dag til dag hva slags konserter vi har på Bastard, varierer selvsagt også publikum, forteller Pål. – På Misfit varierer kundebasen en del i alder, men vi opplever at det er samme type mennesker; det er de som er opptatt av gode drinker. Dette er ikke et fyllested, men et sted folk kommer for å kose seg med drinker av høy kvalitet. Gjestene våre er i all hovedsak respektable folk som vil slappe av, kose seg, ha det gøy og nyte kvalitetsdrinker. Derfor har vi også fokus på å gi god service, og tilbyr for eksempel bordservering til de gjestene som ønsker det.
På jakt etter mat og rom
Misfit-gjengen har flere planer for det kommende året.
– På Bastard er vi halvbooket helt frem til november! Så her er det alltid noe som skjer, sier Pål. – Og på Misfit skal vi bare ha fokus på å bli bedre og bedre. Vi bytter meny tre ganger i året, og målet vårt er at hver meny skal være enda bedre enn den forrige.
– I tillegg skal vi gjøre noe på matfronten, sier Lori. – Akkurat nå har vi bare snacks; vi har blant annet hummus med avokado og chips, og en helt spesiell ‘barpølse’ som bare selges hos oss. Den er en spansk tapaspølse med gode kryddere, laget med en hemmelig oppskrift. Men vi ønsker å kunne tilby et større utvalg.
– Vi må bare finne ut av hva som passer inn og fungerer her, tillegger Gudmar. – Vi hadde opprinnelig et ønske om å ha kjøkken, men vi hadde rett og slett ikke plass. Derfor kan vi ikke lage mat fra bunnen av, og da må vi finne en annen løsning. Samtidig skal det passe med konseptet.
– Ellers har Norge et ganske snevert utvalg av rom, så vi er alltid på utkikk etter nye romtyper av høy kvalitet. Så hvis du har noen gode tips, må du gjerne si ifra! avslutter Pål håpefullt.
–––––
Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.