Enda mer alene

+
Alenespiserne sto for hele 15,4 milliarder (!) restaurantbesøk i USA i 2019, og tendensen er økende.

Vi vil ha maten vår i fred, virker det som. Alenespisetrenden spås en lysende fremtid, også i 2023.

Allerede i 2015 opplevde den amerikanske nettbaserte reservasjonstjenesten OpenTable en vekst på hele 62 prosent i antall reservasjoner fra alenespisere. I Sør-Korea er trenden like «tradisjonsrik», og går under navnet Hon-bap. Her har kundegruppen vokst seg så stor at serveringssteder på alle nivåer satser tungt på segmentet. En undersøkelse fra det sørkoreanske markedsanalyseselskapet Embrain tittet litt på årsakene bak trenden, og fant at 23,8 prosent av de spurte rett og slett likte best å spise alene, mens 35,6 prosent ikke hadde tid til å spise sammen med andre.

Trenden fortsetter

I 2019 kunne Forbes fortelle at alenespiserne sto for hele 15,4 milliarder (!) restaurantbesøk i USA, og utgjorde dermed den største kundegruppen for landets serveringssteder – målt i prosent. Den gang sto hurtigmatstedene for nær 90 prosent av nevnte servering, mens fullservice-restauranter kun serverte 10 prosent alenespisere. Denne brøken er nå i ferd med å endre seg, etter hvert som det blir stadig mer sosialt akseptert med solospising. Ifølge det amerikanske kulinariske nettmagasinet Delish vil derfor alenespisetrenden fortsette å øke i 2023. Delish får følge av det britiske magasinet Metro, der grunnleggeren bak restaurantkonseptet Bubala – Marc Summers – forteller om en så stor vekst blant sologjestene at restauranten har utviklet egne menyer kun for dem.

ANNONSE