Unge voksne har lyst til å spise mer sjømat – men trenger inspirasjon

Det anbefales å spise fiskemiddag 2–3 ganger i uka, noe som tilsvarer 300–450 gram fisk. Dessverre har det norske sjømatkonsumet gått nedover i mange år, spesielt hos den yngre garden.

I 2017 spiste aldersgruppen 18–34 år 46 prosent mindre sjømat enn de gjorde i 2012. En undersøkelse gjennomført av Nofima viser imidlertid at unge voksne er positive til å spise mer sjømat – men at de trenger inspirasjon.

Ønsker spennende fiskesmaker

Nofima-forskerne intervjuet 26 unge voksne for å finne ut av hva som avgjør om de spiser fisk til middag. Det var stor variasjon i sjømatkonsumet deres – det varierte fra én dag i måneden til seks ganger i uka.

Noe som var felles for deltagerne i undersøkelsen, var imidlertid at de ønsket å spise mer sjømat. Hovedproblemet var at de manglet inspirasjon. De fleste fiskerettene deres bestod av enten laks eller ørret, som de ofte tilberedte på andre måter enn de hadde vokst opp med. For eksempel var poke bowl og sushi populære retter, blant annet på grunn av påvirkningen fra sosiale medier.

Det var flere som sa at de ønsket å lære seg å lage flere retter med hvit fisk, spesielt torsk. Mange var oppvokst med kokt torsk, men ønsket å finne nye tilberedelsesmetoder som vil gjøre fisken mer spennende og smakfull. Dette trenger de imidlertid hjelp til.

Blir påvirket av sosiale medier

Den unge befolkningen er en viktig kundegruppe. De er mottagelige for nye trender og impulser, og vil gjerne prøve ut nye retter og ingredienser. De ønsker å skape sine egne matvaner løsrevet fra foreldrene sine.

Deltagerne i studien fortalte at de henter inspirasjon fra andre kulturers matretter og ingredienser, samt fra venner og familie, dersom de for eksempel blir servert nye og spennende retter på besøk hos andre. I tillegg blir de inspirert av sosiale medier som Instagram og Tik Tok. Flere av deltagerne følger også influensere og matbloggere som samarbeider med ulike matvareprodusenter.

Dette betyr at sjømatprodusentene har gode muligheter til å kunne få den unge befolkningen til å spise mer fisk. Motivasjonen er til stede, men de behøver inspirasjon gjennom riktige kanaler. Dette kan for eksempel være å markedsføre fiskeprodukter og -oppskrifter i sosiale medier og matblogger.

Kilder: nofima.no, blogg.forskning.no

ANNONSE