Bryggerikaia: En uformell restaurant med hverdagsluksus

+
– For et par år siden fikk vi besøk av fiskeriministeren som ville høre litt om vår satsing på sjømat over tid. Det var en fjær i hatten, og et svært så hyggelig besøk, forteller Alf Mangor Johannessen.

På bryggekaia i Bodø, ved innseilingen til Bodø Havn og med utsikt over bodømoloen, finner vi Bryggerikaia – et innbydende og tradisjonsrikt serveringssted hvor man kan feire både små og store anledninger.

– Beliggenheten vår er helt eksepsjonell. Her er det hyggelig å innta god mat og drikke mens man ser på livet i havna, forteller restauranteier Alf Mangor Johannessen til SMAKmagasinet. – Jeg mener jo at vi har Nord-Norges flotteste uteservering om sommeren, men beliggenheten er like fin året rundt. Stemningen vi skaper om høsten om vinteren, med levende lys og varme i peisen når stormen herjer utendørs, er helt unik og innbyr til mange gode sosiale treff.

Bryggerikaia er en familieeid restaurant som ble etablert i 2005, og var en storsatsing på dette tidspunktet.
– Vi hadde en litt trøblete start, men etter mye hard jobbing, fant vi heldigvis formen på konseptet og fant frem til det som i dag kjennetegner restauranten. Siden vi åpnet har Bodø tatt steg som restaurantby, og Bryggerikaia har spilt en viktig rolle i denne utviklingen og er fortsatt en viktig aktør for byens restaurantgjester, mener Johannessen. – Bryggerikaia har betydd mye og er viktig for mange. Folk er glade i våre ansatte, og vi har derfor blitt en kjær restaurant i Bodø. Vi er en populær destinasjon kjent utover det ganske land, og får stadig vekk gjester rett fra flyplassen med rullekoffertene sine!

Lever med årstidene

Bryggerikaia er et konsept som lever med årstidene, og menyen bærer preg av det kysten har å by på.
– For oss er det viktig å følge sesongens råvarer, samtidig som vi alltid har noen klassikere på menyen, slik som grillet tørrfisk, rekesmørbrød, fiskesuppe og dampede blåskjell, sier Malin Jansson. – Om sommeren er det høysesong for vårt velkjente skalldyrplatå, mens det før jul går mot store mengder lutefisk. Sesongene gjør at det blir en naturlig variasjon i menyen.

Bryggerikaia som konsept bærer preg av kystkulturen, men de har også hentet inspirasjon fra andre steder. Blant annet har smørbrødene og stemningen som danskene er flinke til å skape vært til stor inspirasjon.
– Vi bruker norske råvarer og har mange tradisjonelle retter på menyen, noe vi har vært tro mot i alle år. Folk er glade i tradisjoner, og det er vi også, forteller Johannessen. – Selv om vi har hatt ulike faser og satsinger, har vi alltid fulgt aktivt med på hva som rører seg i markedet. Det som skjer i Bodø gjenspeiles ofte i det som skjer på Bryggerikaia.

Bryggerikaias drikkemeny bærer også preg av det. De har et rikt utvalg av øl, vin, snaps og cocktails, noe som forteller om høy aktivitet året rundt.
– Om høsten og vinteren går det for eksempel mye i øl og akevitt til lutefisken, mens det om sommeren går mer i rosévin og Chardonnay, sier Johannessen. – Men det går egentlig jevnt mye av alt. Vi er kjent for å være en plass man kan treffe venner eller kolleger og ta en kald en på bryggekanten, uansett årstid.

Tradisjonsrikt med fokus på utvikling

Bryggerikaia er et sted hvor alle er velkomne.
– I løpet av én enkelt uke kan vi ha alt fra vennelag i tyveårene som ønsker å spise noen av klassikerne våre, til de aller eldste, sier Jansson. –  Her er det rom for å spise, drikke eller bare ta seg en kaffe. Vi er et sted man kan slappe av og senke skuldrene.

For Bryggerikaia var sommeren 2022 en god sesong, med mye turister og folk generelt.
– Det ble dog en tøff start med flystreiken, og vi var ganske uheldige med været, men totalt sett hadde vi bedre tall enn i 2019. Det er tydelig at Bodø blir stadig mer synlig på kartet. Det er nok flere faktorer som har bidratt til dette, blant annet «Ny by – Ny flyplass»-prosjektet, Bodø/Glimts suksess de senere årene og at folk bruker sosiale medier i større grad enn før, sier Johannessen. – Likevel må vi fortsette å videreutvikle oss, og sørge for at vi leverer kvalitet. Slik vi ser på det, er vår rolle å utvikle oss hvert eneste år, selv om vi selvsagt skal fortsette å holde på konseptet vårt. Akkurat nå jobber vi med et nytt uteanlegg, som forhåpentligvis står ferdig til våren 2023. Vi skal da få både utekjøkken og ny utebar, noe vi tror blir veldig bra. En utfordring er selvsagt økte byggekostnader, men vi må bare gi gass – kontinuerlig utvikling er alfa og omega i denne bransjen.

I 2024 skal Bodø være europeisk kulturhovedstad, noe som gjør at det vil bli et år med mye aktiviteter.
– Vi tror også at antall besøkende til byen vil øke både før og etter 2024. Vi er nabo med både Kulturhuset og Biblioteket, og skal selvsagt være et hyggelig sted hvor folk kan komme innom for å nyte god mat og drikke. Vi skal også se på hva vi kan gjøre for å bidra til at Bodø blir en så bra kulturhovedstad som mulig. Det blir en spennende periode med mange muligheter, avslutter Johannessen.

ANNONSE